פרק 2 עצמה. ד"ר ז'אנט ג. טרוול

Size: px
Start display at page:

Download "פרק 2 עצמה. ד"ר ז'אנט ג. טרוול"

Transcription

1 23 פרק 2: הכול אודות נקודות מעוררות כאב פרק 2 הכול אודות נקודות מעוררות כאב בארבעת פרקי ההקדמה לספרם "כאב מיופציאלי ומוגבלות: המדריך לנקודות מעוררות כאב" Manual),(Myofacial Pain and Dysfunction: The Trigger Point שיצא לאור בשנת 1999, המחברים ז'אנט טרוול ודייויד סימונס מציגים בפרוטרוט כל מה שהמדע יודע על נקודות מעוררות כאב ועל כאבים מוקרנים. הם מספקים אסמכתאות לקביעותיהם מתוך מאות מאמרים מדעיים בנושא, וגם הסמכות האישית שלהם מרשימה בפני עצמה. המונח "מיופציאלי" מורכב משני חלקים: "מיו" מתייחס לשריר ואילו "פאציה" היא רקמת החיבור הדקה העוטפת אותו (כמו ניילון נצמד). כאשר יש בשריר נקודה מעוררת כאב, הפאציה העוטפת אותו מתמתחת ומאבדת את גמישותה. בכך היא הופכת להיות חלק מן הבעיה. ד"ר ז'אנט ג. טרוול ( ) בין כל אלו המבינים ומכירים בחשיבותם של כאבים מיופציאליים, ז'אנט טרוול נחשבת לחלוצה המובילה באבחון ובטיפול בנקודות מעוררות כאב (נמ"כ). רק מעטים יכחישו שהיא יצרה במו ידיה ענף זה ברפואה. ב- 1983, כאשר יצא לדפוס הכרך הראשון של ספרה, היה זה לאחר 40 שנות מחקר בנושא נמ"כ וכאבים מוקרנים ופרסומם של למעלה מ- 40 מחקרים בנושא בכתבי עת רפואיים, כשהראשון שבהם נכתב ב תפיסתה המהפכנית בנושא הכאב שיפרה את חייהם של מיליוני אנשים. עיסוי של נמ"כ, השיטה הטובה ביותר שבה משתמשים מרפאים המטפלים בכאבים באמצעות עיסוי, מבוססת רובה ככולה על רעיונותיה של ד"ר טרוול. גם השיטות החדשניות לטיפול בכאבים מיופציאליים, שבהן מתחילים עתה להשתמש רופאים ומרפאים בכל רחבי העולם, לא היו קיימות לולא המרץ והאינטליגנציה של ד"ר טרוול. להצלחתה האישית של ד"ר טרוול עם מטופל ספציפי הייתה השפעה מרחיקת לכת על ההיסטוריה. לא רבים זוכרים כי ד"ר טרוול שימשה כרופאת הבית הלבן בתקופתם של הנשיאים קנדי וג'ונסון. קנדי כיבד אותה במשרה זו כהוקרה על ששחררה אותו מכאבים שאיימו לשתק את הקריירה הפוליטית שלו. זוהי דוגמה נהדרת לכך שטיפול בנמ"כ יכול לשנות חיים וגורל.

2 די לכאב! 24 אף-על-פי שהייתה מעל גיל 60 כשסיימה לעבוד בבית הלבן, לא התכוונה ד"ר טרוול לצאת לגמלאות וגם לא האטה את קצב עבודתה. היא המשיכה לפתח את שיטותיה וללמדן במרץ במשך 30 שנה נוספות. ד"ר טרוול הייתה בת למעלה מ- 80 כשיצא לאור הכרך הראשון של "המדריך לנקודות מעוררות כאב" ובת למעלה מ- 90 כשיצא הכרך השני. היא סירבה לזרז את יציאת הספר לאור, מכיוון שרצתה לעשות זאת כמו שצריך. ד"ר דייויד ג. סימונס (נולד ב ) בזכות ניסיונו רב השנים כחוקר, דייויד סימונס מספק את הסמכות המדעית למחקר בנושא כאבים מיופציאליים. בתחילת הקריירה שלו עבד ד"ר סימונס כרופא מומחה לרפואת חלל ופיתח שיטות משופרות למדידת תגובות פיזיולוגיות למצבים של חוסר משקל. במקביל, כרופא חיל האוויר, היה שותף לשיא הגובה בטיסה בכדור פורח מאויש, בשנת למעשה הוא הקדים את הספוטניק בטיסה לחלל. באותה שנה הופיעה תמונתו על שער כתב העת "לייף", ובהמשך הוא כתב ספר על הרפתקה זו. הרופאים טרוול וסימונס נפגשו לראשונה בבית הספר לרפואת חלל של חיל האוויר, בהרצאתה של ד"ר טרוול על נמ"כ וכאבים מיופציאליים. סימונס התרשם כל כך מעבודתה של טרוול, עד שהתפטר מחיל האוויר והתחיל להתמחות בנושא בחסותה. בין השניים נוצר שיתוף פעולה הדוק במשך 20 שנה, שהגיע לשיאו בהכנת ÍÈ Ó " úâ Â Ï Î ", úâ ÂÚÓ המהווה הוכחה לכוח המופלא הנוצר שעה שמוחות מבריקים נפגשים. שימת הלב לפרטים וההיצמדות לשיטות מדעיות עזרו לד"ר סימונס להכניס אובייקטיביות לתיעוד הכאבים המיופציאליים. הוא היה הכוח המניע בכתיבת הספרים ואף כתב את רובם בעצמו, כשהוא מסתמך על ידיעותיה הנרחבות וניסיונה העצום של ד"ר טרוול. בבוא היום, כאשר כל האנשים ידעו על נמ"כ ובבתי הספר לרפואה ילמדו אבחון וטיפול בכאבים מיופציאליים, יכבדו הרופאים בכל רחבי העולם את ד"ר סימונס והמנחה שלו, ד"ר טרוול, כחלוצי רפואה אמיתיים. כשהוא בשנות ה- 80 לחייו, ד"ר סימונס עדיין עובד קשה ומקדם את המחקר בנושא נמ"כ. ספרו האחרון, Muscle Pain: Understanding Its Nature, Diagnosis, and Treatment (כאבי שרירים: הבנה, אבחון וטיפול) יצא לאור בשנת הספר, שנכתב בשיתוף פעולה עם ד"ר זיגפריד מנס, מבקש לספק הבנה טובה יותר בנושא הנוירופיזיולוגיה (התפקוד העצבי) של השרירים. העקרונות הכמות העצומה של פרטים מדעיים, המופיעה בארבעת הפרקים הראשונים של ספרם של טרוול וסימונס, מרתיעה כל אדם שאינו בעל רקע מדעי ומרתיעה אותו מן הקריאה בספר. מטרתו של פרק זה היא לסכם את המהות המדעית של הנמ"כ בשפה פשוטה לכל אדם. מסיבה זאת מחקרים מפורטים רבים של טרוול וסימונס מתומצתים כאן. אם אתם חשים שתרצו לקרוא את המקור, עשו זאת. ניתן למצוא את ספרם של טרוול וסימונס בספריות של רוב בתי הספר לרפואה. אם אתם מתמחים בטיפולים רפואיים, מומלץ שתקנו את הספר ותעמיקו את ידיעותיכם מעבר למה שמופיע בספר זה.

3 25 פרק 2: הכול אודות נקודות מעוררות כאב מחיר הבורות טרוול וסימונס מאמינים שנמ"כ הן הגורם העיקרי לכאבים וכי אנשים רבים סובלים מכאב מיותר מפני שרופאים רבים מדי עדיין לא שמעו על כך. הם גם סבורים כי מסיבה זאת קיימים מקרים רבים של אבחון וטיפול שגויים בנושא כאבים, הגורמים להפסד מיותר של כסף ואיכות חיים. ב" ÍÈ Ó Î " úâ ÂÚÓ úâ Â Ï מצוינות 24 דוגמאות לאפשרויות של טעות באבחון שרופא עלול לעשות אם אינו מודע לכאב שהנמ"כ גורמות: החל מתעוקת חזה (כאבים בחזה, המתגברים במאמץ ושוככים במנוחה, הנובעים מאספקת דם לקויה לשריר הלב) ודלקת התוספתן, וכלה ב"מרפק טניס" (דלקת מכאיבה של הגיד במרפק, הנגרמת בגלל מאמץ יתר של שרירי הזרוע הקדמיים) וכאב ראש. טרוול וסימונס מאמינים כי לעתים קרובות מדי הרופאים אינם מצליחים לאתר את הסיבה לכאב מפני שאינם מודעים לנמ"כ. במקרים הללו הם פותרים את הבעיה כמזערית או דמיונית, כזו שאינה ניתנת לטיפול. אנשים רבים מדי חיים עם כאב אמיתי שניתן לטפל בו אילו היו הרופא או המטפל שלהם מקדישים את הזמן הדרוש להרחבת ידיעותיהם בנושא. גלולות, גלולות, גלולות לעתים קרובות רופאים רושמים תרופות נרקוטיות ומשככי כאבים בגלל ההשפעה החזקה שיש לחברות התרופות על הקהילייה הרפואית ולא בהכרח בגלל היעדר פתרונות אחרים. המיליארדים המושקעים בפרסום תרופות מהווים את אחד הגורמים המרכזיים לתלות של אנשים, השרויים במצבי כאב או דומיהם, בתרופות. לרוב התרופות יש תופעות לוואי שחלקן, למעשה, הורגות אלפי אנשים מדי שנה. יש לפחות 20 תרופות מרשם נפוצות שצריך להסירן מן המדפים מכיוון שהן מסוכנות, ועוד 39 שיש להגביל את השימוש בהן. מחקרים מראים כי אחוז גבוה (ומבהיל) מאוד של רופאים אינם מודעים מספיק לסכנה הטמונה בתרופות החביבות עליהם. מומלץ בחום לנסות כל טיפול לא-תרופתי שניתן לפני שפונים לפתרון התרופתי. לכמות מפתיעה של תרופות יש תופעות לוואי בדמות כאבי שרירים או מפרקים. ייתכן שהתרופות שאתם צורכים הן הגורמות לכאבים הכרוניים שלכם al),wolfe et 1999). המדע של נקודות מעוררות כאב אף-על-פי שרבים מהקהילייה הרפואית מתנגדים ללמוד את מה שהם מעריכים כתיאוריה חדשה ולא בדוקה בנושא הכאב, זוהי איננה תיאוריה חדשה. בסקירה נרחבת של ספרות רפואית מצאו טרוול וסימונס שזה למעלה מ- 150 שנה כבר כותבים על המאפיינים דמויי הקשר של נמ"כ, ויכולתן להקרין כאב ידועה כבר מ ז'אנט טרוול השתמשה לראשונה במונח "נקודות מעוררות כאב" בדפוס בשנת. 1942

4 די לכאב! 26 סביר להניח שבמשך שנים אנשים התמודדו עם מה שאנו קוראים היום נמ"כ באמצעות שפשוף הגב והצוואר איש לרעהו. בניחוש מלומד גם אפשר להסיק כי השיטה הסינית העתיקה של ריפוי במגע, השורדת כיום כשיאצו ודומיו, מקורה בניסיונות הראשוניים להבין את הנושא. האנשים תמיד הכירו את ה"קשרים" בשרירים, רק לא תמיד הם ידעו לקשר אותם לכאבים השונים. עיסוי כדרך להפגת הכאבים על ידי שחרור ה"קשרים" הוא מקצוע רשמי זה כמאה שנה. שכיחותן של נקודות מעוררות כאב נקודות מעוררות כאב הן שכיחות מאוד. טרוול וסימונס מכנים אותן, ללא הגזמה, "קללת האנושות". איש אינו נמלט מנמ"כ, אפילו לא ילדים קטנים או תינוקות. הנמ"כ יכולות להתפתח בכל אחד ממאתיים זוגות השרירים בגוף, מה שמספק להן שטח נרחב לגרימת צרות. אורך חייהן של נמ"כ הוא כאורך חיי האדם, והן יכולות להימצא בשרירים אפילו אחרי המוות. כנראה שהכאב שמעוררות הנמ"כ הוא הגורם העיקרי למוגבלות ולאיבוד זמן הנגרמים בכל מקום עבודה או משרד, בכל מקצועות הספורט (בין אם חובבני או מקצועני) או סתם בבית בכל מקום שבו אנשים עשויים להגזים בפעילות מסוימת. טרוול וסימונס מצטטים מחקרים הטוענים כי נמ"כ מופיעות ב- 93% מהמקרים המגיעים למרפאות כאב, וב- 85% מן המקרים הן הגורם היחיד לכאב. לנמ"כ יש תכונה שאינה מוערכת כראוי: הן יכולות להישאר רדומות במשך כל הזמן מבלי לעורר כאב. טרוול וסימונס טוענים כי הנקודות הרדומות מהוות מקור גדול יותר לדאגה מאלו המכאיבות, מכיוון שהן עלולות לגרום למפרקים נוקשים ולאיבוד של טווח התנועה בגיל המבוגר. בנוסף, המתח המתמיד של השריר, הנגרם על ידי הנקודות הרדומות, נוטה למתוח את חיבור השריר לעצם גם אצל צעירים ועלול להסתיים בנזק בלתי הפיך למפרקים, ואפילו לגרום לדלקת מפרקים ניוונית (אוסטאוארתריטיס, ניוון מתקדם של הסחוס המרפד את המפרקים. כתוצאה מכך, נגרמים דלקת, כאב, קישיון והגבלה בתנועה). ייתכן שאינכם יודעים אם יש לכם נקודות רדומות, אך קל מאוד למצוא אותן, מפני שהן מגיבות ללחיצה בכאב חזק. נמ"כ ניתן להפעיל באמצעות מתח או עומס קטנים ביותר. טעות בזיהוי אנשים רבים טועים לחשוב כי נמ"כ זהות לנקודות הלחיצה בתורת השיאצו. נקודות הלחיצה בשיאצו אמורות להיות מקומות של חסימת אנרגיה במרידיאנים, האמורים להיות מסלולי אנרגיה בגוף. קשה להוכיח את קיומם של המרידיאנים. לעומת זאת, נמ"כ הן תופעה פיזיקאלית שניתן לראותה. נקודות הלחיצה אינן מקרינות כאב ואינן מכאיבות כשנוגעים בהן, אלא אם מיקומן נופל על מיקומן של נמ"כ. נקודות לחיצה ונקודות אקופונקטורה עוזרות יותר במניעת כאבים כשהן נמצאות בדיוק באותו מקום כמו הנמ"כ.

5 27 פרק 2: הכול אודות נקודות מעוררות כאב לעתים קרובות אנשים אומרים "נקודות לחץ" כשהם מתכוונים ל"נקודות מעוררות כאב", אבל נקודות הלחץ הן אלו שעליהן לוחצים כדי לעצור זרימת דם מפצע. על נקודות מעוררות כאב מפעילים לחץ כדי להזרים אליהן את הדם. הלחץ מתקבל על ידי תנועות עיסוי חוזרות ונשנות. נוהגים לבלבל גם בין נקודות מעוררות כאב לבין "נקודות רגישות", שהן אחד הקריטריונים לאבחון של תסמונת הפיברומיאלגיה FMS) fibromyalgia syndrome, תסמונת כרונית הפוגעת בשרירים, מפרקים, רצועות וגידים בכל הגוף. מצב זה, שסיבתו אינה ידועה, גורם לכאבים, קישיון ועייפות). טעות כזו, כשהיא נעשית על ידי בעל המקצוע, היא טעות משמעותית, מכיוון שהיא עלולה, ללא כל צורך, לדון אדם לחיים של חוסר תקווה לשיפור משמעותי או ריפוי. לפי טרוול וסימונס רבים מאלו שאובחנו כסובלים מפיברומיאלגיה סבלו בעצם רק מנמ"כ במקומות רבים. בנוסף, ייתכן שגם חלק מן הכאבים שמהם סובלים חולי הפיברומיאלגיה מקורם בנמ"כ. עיסוי הוא שיטה נפוצה לטיפול בפיברומיאלגיה, כאשר המטפל יודע להגביל את עצמו לתנועות שאינן גורמות סבל רב מדי לחולה ואינן מזיקות לו. יש הבדלים ברורים בין נמ"כ לנקודות רגישות. כדי שהכאב יחלוף צריך לבצע עיסוי עמוק על של הנמ"כ, ואילו בנקודות הרגישות כמעט אי-אפשר לגעת מרוב כאב. בנוסף, הנקודות הרגישות גורמות לכאב במקום שבו הן נמצאות ואינן מקרינות כאב. בדרך כלל אצל חולי הפיברומיאלגיה קיימים שני סוגי הנקודות, ואם הם מסוגלים לסבול טיפול בנמ"כ, ניתן לשפר את מצב הכאבים שלהם. ההכרה בקיומן של הנקודות המעוררות כאב רופאים שלא הקדישו זמן ללמידת הנושא תמיד פקפקו בקיומן של הנמ"כ. גם כיום יש המתעקשים שלא להאמין למרות העובדות שנחשפו על ידי ד"ר טרוול ב- 1957, שגילתה כי הנמ"כ יוצרות ומקבלות זרמי חשמל זעירים שניתן לגלות בעזרת אלקטרומיוגראף. בעזרת מכשיר זה ניתן גם לאתר את מיקומן. שריר שאינו מכווץ אינו מפיץ זרמים חשמליים. כאשר מופיעים אותות חשמליים באזור קטן מאוד, ברור כי רק אזור זה מכווץ. מעניין כי כאשר לוחצים על נמ"כ, גוברת הפעילות החשמלית של השריר בנקודה זאת. גם מתיחת השריר מגבירה את האותות, והדבר מבהיר את התגברות הכאבים כתגובה למתיחה. ההדגמה הפשוטה והמשכנעת ביותר לקיומן של הנמ"כ היא היכולת למשש אותן באצבעות. נמ"כ פעילות ורדומות כאחד יוצרות תגובת כאב ייחודית ללחץ. אם הנמ"כ קרובה לעור, אצבעות רגישות יכולות גם להרגיש שהיא חמה מעט יותר מהסביבה. ניתן למדוד את הפרשי הטמפרטורה הללו, הנובעים מחילוף חומרים מוגבר בנקודה. מכיוון שהנמ"כ הן חלק מרקמה רכה, אין אפשרות לראותן בצילומי רנטגן, אולם הן נצפו בגוויות טריות בעזרת מיקרוסקופ אלקטרוני. במהדורה השנייה של הכרך הראשון של ÍÈ Ó " Î " úâ ÂÚÓ úâ Â Ï כללו טרוול וסימונס צילומים משכנעים של נמ"כ בשריר רגלו של כלב, שצולם במיקרוסקופ האלקטרוני.

6 די לכאב! 28 הגדרה ברורה טרוול וסימונס מגדירים נמ"כ כ"נקודה מקומית רגישה מאוד, כבועית במיתר מתוח, הניתנת למישוש ברקמת השריר". "רגישה מאוד" פירושו שהנקודה בוערת מכאב כשלוחצים עליה. אם הנקודה פעילה מספיק, הנבדק יקפוץ, ימצמץ וינסה להתרחק. זהו ה"זיהוי בקפיצה". ה"בועית" בהגדרה היא הנמ"כ עצמה. האצבעות ירגישו מעין קשר קטן שגודלו נע בין גודל של ראש סיכה לגודל של גרגיר אפונה. בשרירים הגדולים של הירך יכולה נמ"כ להגיע לגודל של קצה האגודל. לפעמים מרגישים את הנמ"כ כמו קצה של מקרוני מבושל חלקית. כדי לחוש את הנמ"כ, האצבעות צריכות להיות רגישות. לא לכל אחד יש רגישות כזו. מעסים מוכשרים מאוד יכולים לסמוך לחלוטין על חוש המגע שלהם כדי לזהות נמ"כ. למזלנו, אנו יכולים לאתר את נקודות המגע בגופנו בזכות רגישותן הרבה ללחץ. הנמ"כ ÈÓú מכאיבות כשלוחצים עליהן, בכך אין ספק. ה"מיתר המתוח הניתן למישוש" הוא סיב שריר נוקשה הדומה במישוש לחבל, ולעתים קרובות טועים וחושבים אותו לגיד. תחושת המיתר נוצרת כתוצאה מהמתיחה החזקה של הסיב. אם "פורטים על המיתר", השריר לפעמים מבצע מעין קפיצה באזור, שהיא התוצאה של כיווץ ספונטאני קצר. מיתרים מתוחים נוטים להגביל את טווח התנועה כיוון שהם מגבילים את יכולתו של השריר להתארך. מיתרים מתוחים יכולים להיות בשריר גם ללא נמ"כ. נמ"כ איננה כמו שריר תפוס. שריר תפוס נוצר מהתכווצות של השריר כולו, בעוד נמ"כ היא כיווץ בחלק קטן בלבד. מסיבות פיזיולוגיות הנמ"כ אינן עוברות בקלות. הפיזיולוגיה של נקודות מעוררות כאב המקום שבו מתרחשת ההתכווצות בשריר הוא יחידה מיקרוסקופית של השריר הנקראת סרקומר. כדי ליצור את התנועה הקטנה ביותר צריכים להתכווץ מיליוני סרקומרים. נמ"כ מתרחשת כאשר סרקומרים מגורים יתר על המידה אינם יכולים להשתחרר ממצב ההתכווצות שלהם. איור 2.1 מציג מספר סיבי שריר בתוך נמ"כ. האיור מבוסס על הצילום שבוצע במיקרוסקופ האלקטרוני, המופיע במהדורה השנייה של הכרך הראשון של ÍÈ Ó " Î " úâ ÂÚÓ úâ Â Ï מאת טרוול וסימונס. האות A מצביעה על סיב שריר במצב מנוחה שלו, לא מתוח ולא מכווץ. המרחקים בין קווי הרוחב מציינים את הסרקומר. הסרקומרים עוברים לאורך הסיב. האות B מצביעה על "קשר" בסיב, המורכב מקבוצת סרקומרים הנמצאים במצב של כיווץ מקסימאלי מתמשך, המאפיין את הנמ"כ. המראה העגלגל של המקום המכווץ מדגים כיצד חלק מסיב שריר מתכווץ ונעשה קצר ורחב יותר. האות C מצביעה על חלק מסיב השריר הנמשך מן הנקודה המכווצת עד מקום החיבור של השריר (במקרה זה לעצם החזה). שימו לב לרווחים המוגדלים בין הקווים השחורים, המציינים את הסרקומרים המתוחים באזור, כתוצאה מן הכיווץ ב"קשר ".

7 29 פרק 2: הכול אודות נקודות מעוררות כאב חלקים מתוחים אלו בשריר נותנים את ההרגשה של מיתר מתוח. פתרון הבעיה אמור ליצור סרקומרים שווים לכל אורך הסיב. כשהם במצב רגיל, הסרקומרים פועלים כמשאבות זעירות, המתכווצות ומתרפות כדי לעזור לתנועת הדם ברשת הנימים המספקת את צורכיהם. כאשר הסרקומרים בנמ"כ שומרים על הכיווץ המתמיד, נפסקת אספקת הדם לאזור. כתוצאה מכך נוצר חוסר בחמצן ועודף בפסולת, הגורמים לגירוי הנקודה. הנמ"כ מגיבה בשליחת איתותי כאב עד שהמוח שולח אותות להרפיית השריר. במצב זה מפסיקים להשתמש בשריר, ואז הוא מתכווץ ומתקצר. כדי להוסיף ללמוד על הסרקומרים והפעילות הכימית המסובכת היוצרת כיווץ, פנו לספרים טובים בנושאי ביולוגיה או אנטומיה. איור 2.1 הגדלה של קשרי כיווץ (נמ"כ) בסיבי השריר. נקודות מעוררות כאב מרכזיות פתרון בעיית הכאב המיופציאלי תלוי במציאת הנמ"כ המרכזיות, אלו הנמצאות במרכז השריר. נמ"כ תמיד מתחילות ממרכז השריר, מכיוון שזוהי הנקודה שבה נכנס העצב המוטורי, המספק את הגירויים האומרים לשריר להתכווץ. זהו גם המקום שבו הסרקומרים נוטים להיכנס לצרות, להיתקע וליצור נמ"כ. כשיודעים למצוא את בטן השריר (החלק הרחב, הבשרי) מגיעים היישר למיקום הנמ"כ הגורם לכאב. הבעיה מסובכת יותר כשהסיבים אינם מתוחים מקצה אחד של השריר לקצהו השני. בשרירים שונים קיימים כיווני סיבים שונים, תלוי בייעוד של השריר (איור 2.2, בעמוד הבא). בשרירים המיועדים למהירות הסיבים מקבילים (A) ועוברים מקצה לקצה. במקרה כזה הנמ"כ תימצא בדיוק במרכז, כמצופה. אולם בשרירים המיועדים לכוח הסיבים עוברים באלכסון לקו האורך, לעתים כמו נוצה (C) ולעתים כחצי נוצה (D). מכיוון שהנמ"כ יכולות להימצא באמצעו של כל סיב בודד, הן יכולות להימצא בכל מקום לאורך השריר.

8 ה ) די לכאב! 30 יש גם שרירים בעלי מספר ראשים, כמו הדו-ראשי,(Biceps) התלת-ראשי (Triceps) או הארבע-ראשי.(Quadriceps) נמ"כ יכולות להימצא בראש אחד בלבד או בכולם. השריר הישר של הבטן Abdominis) (Rectus מחולק באמצעות גידים רוחביים (B) ויוצר לאורכו מספר מיקומים אפשריים לנמ"כ. במספר מקרים השריר מחולק לשרירים קטנים יותר. לדוגמה, בירך נמצאים השרירים: העדין,(Gracilis) החייטים (Sartorius) והחצי-גידי,(Semitendinosus) שכולם ארוכים וצריכים לייצר כוח רב. אם לא מכירים את החלקים בשריר, אפשר להחמיץ בקלות נמ"כ קריטיות. A B C D איור 2.2 היערכות של סיבי שריר: (A) במקביל; (B) במקביל עם חלוקה למחיצות/בטנים על ידי גידים; (C) דו-נוצי; (D) נוצי. נקודות מעוררות כאב לווייניות כאשר נוצרת נמ"כ באזור שבו שורר כאב המוקרן משריר אחר, היא נקראת נמ"כ לוויינית מונח הישן, שאינו מומלץ, הוא "נמ"כ משנית"). הנמ"כ המאצילה על הנמ"כ הלוויינית נקראת נמ"כ המפתח או הנמ"כ הראשונית. לעתים קרובות כאב כרוני הוא תוצר מורכב של שרשרת נמ"כ לווייניות העוברות משריר לשריר. אין זה נדיר שכל הצד בגוף יכאב כתוצאה משרשרת לוויינית שכזו. לעתים הנמ"כ הלווייניות חולפות מעצמן ברגע שמטפלים בנמ"כ הראשונית. באותה מידה קשה לפתור נמ"כ לוויינית אם אין מטפלים בנמ"כ הראשונית. כאב המוקרן מאיברים פנימיים חולים, שאותו הרופאים מכירים מאז ומתמיד, עלול ליצור נמ"כ לווייניות בשרירי החזה, הגב והבטן. למרבה הצער, השפעה זו לא תמיד מאובחנת.

9 31 פרק 2: הכול אודות נקודות מעוררות כאב נקודות מעוררות כאב באזורי החיבור נמ"כ מכאיבות במיוחד נמצאות לעתים קרובות על נקודת החיבור של השריר לעצם או קרוב מאוד אליה. טרוול וסימונס מאמינים כי נקודות אלו הן משניות לנמ"כ המרכזיות שבבטן השריר. ייתכן שאלו אינן נמ"כ אמיתיות אלא רק רגישות רבה של הרקמה המחברת את השריר לעצם, המגורה מאוד כתוצאה מהמתח המתמיד בשריר. נמ"כ באזורי החיבור נובעות תמיד מנמ"כ מרכזית, שהיא היעד הראשוני לטיפול, ובדרך כלל הרגישות תחדל כאשר תשוחרר הנמ"כ המרכזית. במצבים כרוניים, שבהם הנמ"כ קיימות חודשים או שנים, מצבי מתח באזור החיבור של השריר לעצם עלולים לגרום לשינויי שחיקה במפרק ) Wegner, 1973,.(Fassbender and המסתורין של הכאב המוקרן אפשר להשתכנע בקיומו של כאב מוקרן על ידי לחיצה על נמ"כ שמצבה רע מאוד עד שהיא יוצרת כאב זה. קשה קצת יותר להסביר מדוע קיים בכלל כאב מוקרן. קשה מאוד לערוך מחקר בנושא, מכיוון שהמכניזם של מערכת העצבים קטן בצורה שקשה לתארה. ניתן לעקוב ולמדוד את הגירויים האלקטרוכימיים הזעירים במידה מסוימת, אך לא בדיוק רב וללא הפרדה ביניהם. בנוסף, יש מגבלות אתיות ליכולת המחקר בנושא כאב, בין אם הוא נערך על בני אדם או על חיות. למרות זאת הציעו מדענים מספר אפשרויות לדרך שבה כאב יכול להתקיים במקום אחר מזה של הגורם לו. התיאוריה הקלה ביותר לתפיסה טוענת שהאותות פשוט מתבלבלים במערכת החיווט העצבית. ידוע כי גירויים תחושתיים ממספר מקורות מגיעים לתא עצב אחד בחוט השדרה, ובו הם משולבים ומעובדים לפני שהם נשלחים למוח. במצב כזה ייתכן שאות חשמלי אחד ישפיע על השני וייצור טעות בזיהוי המקום שממנו הגיע. על פניו נראה כאילו זהו תכנון גרוע, אך "טעות" במיקום של כאבים מופיעה בעקביות רבה מכדי שתהיה מקרית. הגילוי הגדול ביותר של ז'אנט טרוול היה שכאב מוקרן מתרחש אצל כל אחד על פי דפוסים ידועים מראש, בשינויים קלים מאוד. עובדה זו רומזת לכך שייתכן שיש יתרון אבולוציוני כלשהו לכאב המוקרן. נראה בבירור כי הכאב המוקרן מופיע פעמים רבות בתוך מפרק או לידו, במקום שבו קיים הסיכוי הגדול ביותר לכך שהכאב יגרום לנו לשנות את דפוסי התנועה או את התנוחות שגרמו לבעיה. למרבה המזל אין צורך להבין מדוע נמ"כ מקרינות את הכאבים במקום אחר. יש לדעת שהן עושות זאת, ואחרי שעובדים עם כאבים מוקרנים במשך זמן מה, רוכשים אינטואיציה בנושא. אחרי שצוברים ניסיון, אנשים מרגישים שאצבעותיהם מוצאות בדיוק את הנמ"כ שגרמו לכאב גם כשהוא מרוחק מן הנקודה. רכישת מיומנות זו דורשת זמן.

10 די לכאב! 32 תסמינים של נקודות מעוררות כאב התסמינים התחושתיים הנוצרים על ידי נמ"כ מיופציאליות אינם מוגבלים לכאב. תסמינים של הפרעות בתפקוד כגון שריר נוקשה, חולשה, נפיחות, בחילה, סחרחורת ליקויי יציבה ועוד הם אף מגוונים יותר וכוללים מספר הפתעות. כאב מוקרן התסמין המאפיין נמ"כ הוא הכאב המוקרן. כאב כזה הוא בדרך כלל כאב עמום ועמוק, אף-על-פי שתנועה יכולה להפוך אותו לכאב חד. כאב מיופציאלי מוקרן יכול להיות רב- עוצמה ובלתי נסבל כמו כל כאב ממקור אחר. יש לציין שעוצמת הכאב תלויה ברגישות הנמ"כ יותר מאשר בגודל השריר. נמ"כ בשריר הקטן ביותר יכולות לגרום לכם להתקפל מכאבים. דוגמאות נפוצות לכאב מוקרן הן מגרנות, כאבי ראש, כאבי סינוסים וכאבים בצוואר שאינם מאפשרים את סיבוב הראש. גם כאבים בלסת, באוזן ובגרון יכולים להיות ביטוי לכאב מוקרן. דוגמה נוספת היא הכאב החותך בצד הגוף המגיע אחרי ריצה מהירה או ארוכה מדי. כאבי רגליים, כאבים בכפות הרגליים ובקרסוליים הם דוגמאות לכאב מוקרן. נוקשות וכאבים במפרק צריכים תמיד לעורר מחשבה על נמ"כ בשריר המתחבר לאזור. דוגמאות קלאסיות לתסמיני נמ"כ הן כאבים בפרקי האצבעות, בשורשי כפות הידיים, במרפקים, בכתפיים, בברכיים ובמפרקי הירך. מבלי להביא בחשבון כאבי ראש וכאבי גב, הכאב המוקרן למפרקים הוא הביטוי הנפוץ ביותר לתסמונת הכאב המיופציאלי. לכאב גב יש תמיד מרכיב מיופציאלי, בלי קשר לאבחון הרשמי. אף-על-פי שדלקת מפרקים (ארתריטיס), בעיות בדיסק הבין-חולייתי ותזוזה של חוליות הם הגורמים הראשונים העולים לראש כאשר הגב כואב, לעתים קרובות מאוד הכאב הוא בסך הכול כאב מוקרן מנמ"כ מיופציאליות. כאב בגב התחתון יכול להגיע מנמ"כ במקומות מפתיעים כמו הישבן, שרירי הבטן ואפילו משרירים תפוסים בשוקיים. כאשר לא לוקחים בחשבון את הנמ"כ כשמטפלים בכאבי גב, הטיפול לעתים קרובות נכשל ( al,,1990.(rosomoff et כאב ללא הסבר בתוך האגן וכאבים הקשורים בתפקוד מיני עלולים להיות כאבים מוקרנים מנמ"כ בחלק הפנימי של הירכיים, בבטן התחתונה או באגן עצמו. לא נדיר שנמ"כ במקומות אלו יקרינו כאב לשחלות, לצוואר הרחם, לרחם, לאשכים, לפין, לערמונית, לפי הטבעת או לשלפוחית השתן. אצל אישה, מקורו של כאב בנרתיק בזמן קיום יחסי מין בתנוחה המיסיונרית, כשהרגליים מורמות ומפושקות, עלול להיות בנמ"כ זדונית הנמצאת גבוה בתוך השריר המקרב הגדול Magnus) (Adductor בצד הפנימי של הירך, המתוח יתר על המידה. ז'אנט טרוול האמינה כי גם חלק ניכר מכאבי המחזור מקורם בנמ"כ בשרירי הבטן, וניתן היה למונעם במידה רבה על ידי עיסוי קבוע בתקופה שבין וסת לווסת. לדברי טרוול וסימונס, כאבים רבים הנראים ככאבים פנימיים מקורם בעצם בנמ"כ בשרירים חיצוניים. כאבי בטן, צרבת, או כאבים הדומים לאלו שנובעים מכיב קיבה יכולים להיות מוקרנים מנמ"כ בשרירי הבטן. כאב מוקרן מנמ"כ בשריר הישר של הבטן Abdominis) (Rectus יכול להידמות מאוד לכאב של תוספתן מודלק. כאבי הבטן ("גזים ")

11 33 פרק 2: הכול אודות נקודות מעוררות כאב של התינוקות עלולים גם הם לנבוע מאותו מקור. תסמינים אחרים מנמ"כ בשרירי הבטן לובשים צורה מפתיעה כמו הפרעות בקצב הלב, בחילות, שלשולים, חוסר תיאבון, הקאות והשתנה בלתי נשלטת. ילדים ומבוגרים המרטיבים במיטה צריכים לדעת שהבעיה יכולה להיות רק חולשה של שרירי השוער במערכת השתן, הנגרמת מנמ"כ בשרירי הבטן התחתונה. לחץ על כלי דם ועצבים שרירים שהתכווצו כתוצאה מנמ"כ התקצרו והתרחבו, וכתוצאה מכך הם לעתים קרובות לוחצים על עצב קרוב. עצבים העוברים בתוך השריר חשופים עוד יותר לתופעה. לחיצה על עצב עלולה לעוות את האותות החשמליים העוברים דרכו ולגרום לתחושות לא נורמאליות כמו שיתוק, נימול, בעירה ורגישות יתר של האזור הנשלט על ידי אותו עצב. זוהי תופעה שכיחה בידיים ובכפות הידיים, שאינה נדירה גם ברגליים ובכפות הרגליים. כשהרופאים אינם מודעים לאפשרות שתופעות מטרידות אלו עלולות לנבוע מנמ"כ בשרירים, הם נוטים לכנות את התופעה כ"מחלה של העצבים ההיקפיים" Neuropathy).(Peripheral אבחנה כזאת עלולה להוביל לטיפול שגוי, כולל ניתוחים מיותרים. הנמ"כ גם יכולות לגרום לשריר לעצור את זרימת הדם בעורק ועל ידי כך לגרום לתחושת קור של איבר מרוחק. נמ"כ בשריר השוק (Soleus) יכול להפריע לזרימה של הדם בוורידים חזרה למעלה ולגרום לקרסול נפוח או להתנפחות של כף הרגל. תופעה דומה, המתרחשת באחד משרירי הצוואר Scalene),(Anterior עלולה לגרום להתנפחות של שורש כף היד וכף היד עצמה. השפעות על מערכת העצבים האוטונומית מערכת העצבים האוטונומית שולטת על הבלוטות והשרירים החלקים של מערכת העיכול, כלי הדם, הלב, מערכת הנשימה והעור. ייתכן שיש עדיין השפעות בלתי ידועות של הנמ"כ על מערכת זו, אך גם אלו המוכרות הן מפתיעות וגובלות בבלתי יאומן. טרוול וסימונס רשמו תופעות כמו אודם בעיניים, עודף דמעות, טשטוש ראייה, צניחת עפעף, עודף רוק, נזלת עקשנית ועור ברווז. נמ"כ בשריר החזה יכולה לגרום לפטמה זקורה ובעלת רגישות יתר. נמ"כ אחרת, בחלק הקדמי של בית החזה, יכולה לגרום להפרעות בקצב הלב. בעיות תנועה נמ"כ יכולות להשפיע על התנועה בכך שהן גורמות לשרירים להישאר קצרים ונוקשים, מצב המקטין את טווח התנועה. הן יכולות גם לגרום לעווית קבועה בשרירים אחרים. הן מונעות מהשרירים לנוח, גורמות להם להתעייף מהר ולהתאושש לאט ממאמץ וכן להתכווץ יותר מדי בשעת מאמץ. הן יכולות גם ליצור חוסר איזון קבוע בין השרירים עד כדי פריקה במפרקים, הגורמת להם להיתפס או לזוז ממקומם בשעת תנועה.

12 די לכאב! 34 נמ"כ יכולות לעוות את התפיסה התחושתית של הערכת העומסים ולגרום סחרחורת ואיבוד של שיווי המשקל. החלשת השרירים מוסיפה לבעיות קואורדינציה וגורמת למעידות, התנודדות והפלת חפצים, מצבים העלולים לעורר השערות מיותרות שמדובר בבעיות עצביות. כדי ליצור תנועה, חלק מהשרירים צריכים להתכווץ וחלקם להתארך. הנמ"כ יכולה למנוע מהשריר גם את הכיווץ וגם את המתיחה. מתיחה או כיווץ של שריר מגרים את הנמ"כ ומגבירים את הכאב ובכך גורמים לנו להימנע מתזוזה. אם הצוואר כואב מפסיקים לסובב את הראש, אם הגב כואב לא מתכופפים ואם הכתפיים כואבות לא מושיטים ידיים. זהו מנגנון הגנה טבעי של הגוף, המביא לקיבוע של האיבר הפגוע, השומר עליו מסבל או פגיעה נוספים. הקיבוע דורש משרירים נוספים לשאת בעול. נראה כי זהו פתרון נפלא עד שמגלים כי גם שרירים אלו מגיעים למצב של עומס יתר, זאת מפני שהם מבצעים עבודה שונה, שהם אינם רגילים לה. די מהר גם שרירים אלו מפתחים נמ"כ עד שגף שלמה או אפילו כל הצד של הגוף מושפעים מכך. השרירים נעשים נוקשים וטווח התנועה הולך ומתקצר. חוסר הרצון לזוז הופך לחוסר יכולת לזוז, ובהתאם למקור הבעיה אין יותר יכולת לכופף את הברך, להרים את היד, לסובב את הראש או להתכופף על מנת לקשור את שרוכי הנעליים. פעילות גורפת של נמ"כ מהסוג המתואר גם עלולה לגרום לעיוותים ועיקומים לא טבעיים של הצוואר, עמוד השדרה או מפרקי הירך. גם ה"גיבנת" המוכרת עלולה להיגרם ממצב כזה, ממשיכה שנוצרה בגלל כיווץ חזק של שרירי החזה ושרירי הצוואר מלפנים. כשמאבחנים עקמת או עקומה לא טבעית אחרת בעמוד השדרה, נמ"כ הן בין הגורמים הראשונים שראוי לבדוק. ייתכן שלא ניתן לפתור בעיות של יציבה לקויה כרונית, בעיקר כזו שבה הראש או מפרקי הירך בולטים קדימה, מבלי שמטפלים בנמ"כ מסוימות. רגל שנראית קצרה מהשנייה היא לעתים אוסף של נמ"כ המושכות צד זה של הגוף כלפי מעלה. בעיות במצב הרוח תסמינים של נמ"כ שאינם מטופלים ונמשכים חודשים ואפילו שנים, יכולים לדכא כל אחד. כאב כרוני הוא גורם ידוע לדיכאון, בעיקר כשאומרים לחולה שאין פתרון לבעייתו. יחד עם הטיפול בדיכאון צריך לטפל בנמ"כ (אם הן מקור הבעיה), אחרת עלולים להיכנס לסחרור קטלני שבו תחושת חוסר האונים מונעת את נקיטת האמצעים הדרושים למלחמה בנמ"כ. ישנוניות ועייפות כרונית גם הן תסמינים נפוצים מאוד של נמ"כ. כאמור, כשיש בשרירים נמ"כ, הם נוטים לעבוד חזק מדי ולהתאושש לאט מדי, והמתח התמידי מעייף. הכאב שנוצר בגלל נמ"כ מפריע לשינה ומונע מנוחה מהשרירים. עייפות יתר הנובעת מכל זה אינה מפתיעה.

13 35 פרק 2: הכול אודות נקודות מעוררות כאב גם דיסלקציה? טרוול וסימונס אינם כוללים דיסלקציה ברשימה של השפעות הנמ"כ המוכחות, אולם הנמ"כ גורמות למגוון כה בלתי יתואר של תסמינים בראש, בצוואר ובפנים, עד ששווה לבדוק אם להוסיף אליהם את הדיסלקציה. התיאוריות הקונבנציונאליות רואות את המוח כאשם בדיסלקציה, אולם יש גם תיאוריות נוספות. ד"ר הארולד נ. לוינסון, בספרו "חכם אך מרגיש טיפש" ) Dumb, Smart but Feeling 1994), מבטא אמונה שדיסלקציה נובעת מליקוי בתפקוד של האוזן הפנימית. הנימוק שלו מסתמך על כך שהאוזן הפנימית, בהנחיית המוח הקטן (צרבלום), חיונית מאוד ליכולתן של העיניים לעקוב, לארגן ולהבין את מה שהן רואות, כולל את המילה המודפסת. ד"ר לוינסון מספר על מקרים רבים של טיפול בדיסלקציה בעזרת מינון מדויק מאוד של תרופות נגד מחלת-ים ותרופות אחרות נגד סחרחורת. טרוול וסימונס אומרים כי ידוע שנמ"כ עלולות לגרום לסחרחורת ומציינים גם שהן משפיעות על האוזן הפנימית. לדיסלקציה יש בעיות נוספות המלוות את הקושי בקריאה, כמו: כאבי ראש, טשטוש ראייה או ראייה כפולה, בעיות שיווי משקל וקואורדינציה, בעיות בדיבור, זיכרון חלש, כתיבה מבולגנת, בעיות קשב וריכוז, היפראקטיביות וקשיי התמצאות במרחב ובזמן. באופן מקרי, חלק מבעיות אלו הן גם תסמינים של נמ"כ: נקודות בשרירי הצוואר והלסת יכולות לגרום לחוסר קואורדינציה, סחרחורת, איבוד שיווי משקל, כאבי אוזניים ולפעמים גם איבוד השמיעה באוזן אחת. אנו יודעים שלילדים יש נמ"כ אפילו מלידה. בדיוק כמו מבוגרים, ילדים הסובלים ממתח יתר נוטים לפתח נמ"כ בלסת, בצוואר ובפנים. האם ילדים כאלו מועדים לדיסלקציה בגלל השפעות הנמ"כ על האוזן הפנימית? נראה שהדבר שווה בדיקה. הלוואי שמישהו מבין המטפלים בדיסלקציה יבחר לבדוק את הנושא. הטכניקות המוצגות בספר זה יכולות לטפל בכל הנמ"כ העלולות להיות קשורות בנושא. הגורמים לנקודות מעוררות כאב חלק מן הגורמים לנמ"כ הם פעילויות או אירועים ברורים מאליהם, כמו תאונות, נפילות, מתח ועומס יתר בעבודה. ידוע על מקרים רבים של עומס יתר חד-פעמי הגורם לכאב מצמית שנמשך עוד זמן רב אחרי האירוע. כל אחד לפעמים מרים או נושא עומס לא הגיוני, מתעמל במרץ כשהוא אינו בכושר או עובד קשה מדי, זמן ארוך מדי, בעבודה שאינו מנוסה בה. כל אלו גורמים לפגיעה בשרירים. כדאי לנתח ביתר עיון את מגוון הפגיעות.

14 די לכאב! 36 פגיעות שריר הניתנות למניעה מאמץ יתר כרוני של השרירים בעבודות שונות נפוץ כל כך בימינו, עד שהודבקו לו תוויות יוקרתיות שונות. אנו מכנים אותו "תסמונת שימוש יתר", "פציעה כתוצאה מתנועה שחוזרת על עצמה", "עומס חוזר", "הפרעות של טראומה מצטברת" ו"מיאלגיה (כאבי שרירים) מקצועית". כל המונחים הללו נראים יפה על טופס התביעה לביטוח, אך משמעות כל אחד מהם היא שקבוצת שרירים עבדה מעבר ליכולתה, ועכשיו היא דורשת את הפיצוי. חשוב לבחון בביקורתיות מצבי עבודה המביאים לשימוש יתר בשרירים וגורמים לכאבים מיופציאליים. בדרך כלל קל לטפל בנמ"כ, אך הן נוטות לחזור אם לא משנים את התנאים שהביאו להיווצרותן. כאשר עובדים מתוך חוסר מודעות, בתנוחה היוצרת מאמץ, או כשמבצעים תנועה לא יעילה ובמכאניקה לקויה של הגוף, אין ספק שמסכנים אותו. החזקה ממושכת של הגוף בתנוחה לא נוחה, החזקת השרירים במתח מתמיד, התעלמות משיטות יעילות וסירוב להפסקות מנוחה אלה הם חלק מהדברים שצריך לשנות אם רוצים להפסיק את הכאב הנובע מעומס עבודה. המכשול הגדול ביותר עלול להיות חוסר הרצון להתחייב לשינוי. יחד עם עומס יתר בוטה יש דרכים נוספות, מובהקות פחות, לפגוע בשרירים וליצור נמ"כ. עודף משקל וכושר גופני לקוי יכולים לגרום לעומס יתר על השרירים. נשיאת תיק או תרמיל כבדים מדי פשוט מזמינים צרות. נשיאת ארנק כבד בכיס האחורי מפורסמת כגורם לסכיאתיקה, שהיא כאב מעצב השת (Sciatic) עצמו, העובר מהגב התחתון מטה, לאורך העכוז, הירך, השוק וכף הרגל, ומנמ"כ בשרירי העכוז, שנוצרו כתוצאה מן הלחץ של הארנק. יציבה המושפעת ממושב המכונית, מכיסאות ומשאר רהיטים שעוצבו כדי להרשים במקום כדי לתמוך, תגרום למתח רב בשרירי הגב, הצוואר והירך. פגיעות שריר בלתי נמנעות נמ"כ נוצרות בשרירים כשהם מקבלים מכה ישירה, כתוצאה מתאונה כגון נפילה או התנגשות של המכונית. גם תנועות הפיתול הפתאומיות הקורות באירועים כאלה, שבהן השרירים מתכווצים או נמתחים יתר על המידה, יכולות לגרום לנמ"כ. במקרים של פגיעה צווארית מסוג "צליפת שוט",(Whiplash) שבמהלכה הראש נזרק לאחור בעוצמה, הנמ"כ מהוות גורם עיקרי לכאב, אף-על-פי שלרוב לא חושדים בהן ולא מטפלים בהן. הן בדרך כלל מתלוות לשברים, קרעים בשריר, נקעים ופריקות. הכישלון בזיהוי וחוסר הטיפול בנמ"כ כחלק בלתי נפרד מהפציעה, גורמים לכאב מיותר ועלולים למנוע החלמה מושלמת.

15 37 פרק 2: הכול אודות נקודות מעוררות כאב פגיעות שריר שאינן מעוררות חשד על פי טרוול וסימונס, טיפולים רפואיים רבים יכולים להוות גורמים לא מזוהים לנמ"כ ולכאבים מיופציאליים. נמ"כ יתפתחו לבטח מקיבועם של איברים כתוצאה מחגורות, מתלים וגבס. כאשר נותר כאב מתמשך אחרי ניתוח, יש לחשוד בנמ"כ בשרירים שנחתכו, נמתחו או עברו טראומה אחרת. הרופאים עלולים להתעקש ולטפל במקום הכאב מבלי להיות מודעים לכך שמדובר בכאב מוקרן, ועל ידי כך להחמיץ הן את הסיבה לכאב והן את הטיפול ההולם למצב. זריקה פשוטה בשרירי העכוז (במיוחד בשריר העכוז הקטן) יכולה לעורר נמ"כ ולגרום למטופל סכיאתיקה מסתורית ומכאיבה שהעלולה להימשך חודשים. זריקת סטרואידים למפרקים כואבים, האמורה להחליש את הכאב, עלולה להיות טיפול בלתי מתאים כשמקור הכאב הוא מיופציאלי. הבעיה היא שהמטופל, החושב שנרפא, ממשיך ללא מחשבה בפעילות שגרמה לכאבים מלכתחילה. הנמ"כ הקריטיות אינן מטופלות וממשיכות לגרום למשיכה מתמדת של העצמות במפרק, ובסופו של דבר הבעיה מחריפה. כאשר מזריקים יותר מדי סטרואידים, גורמים נזק לרקמות החיבור בעצמות, בשרירים, ברצועות ובגידים. ייתכן אפילו שיהיה צורך בניתוח כדי לתקן את הנזקים הללו. השימוש במשככי כאבים ממשיך להיות הטיפול המועדף על ידי הרופאים, כיוון שהם יעילים מאוד בהפחתת המודעות לכאב. אולם יש לראות את הכאב רק כאיתות אזהרה לכך שדבר מה אינו כשורה ודורש טיפול: אין טעם להרוג את השליח ולהתעלם מן ההודעה שהביא עמו. אנשים רבים מתחילים לחשוש מתופעות הלוואי של התרופות והחומרים הזרים המוכנסים לגוף. ההיסטוריה הרפואית מלאה בדוגמאות טראגיות לאמת שנתגלתה מאוחר מדי על תרופות מרשם. התהייה, אם מרשם לתרופה נגד כאבים, דיכאון, חרדה או יתר לחץ דם אינו יכול לגרום יותר נזק מתועלת, אינה חסרת היגיון. טרוול וסימונס מביאים כדוגמה מחקר המציין כי תרופה ממשפחת חוסמי תעלות הסידן, המיועדת להורדת לחץ הדם, כנראה מגרה ומפעילה נקודות מעוררות כאב. קבוצת תרופות זו, המכונה גם "בולמי סידן", מרחיבה את כלי הדם (מפני שהסידן דרוש להתכווצות השריר שבדופנותיהם). בין התרופות במשפחה זו נמצאות: אמלודיפין (נורווסק, אמלודיפין-טבע), פלודיפין (פנדיל), לרקאנידיפין (ואזודיפ), ניפידיפין (מגלאט, ניפידיפין-טבע,XL אוסמו-אדלט, פרסולט), וראפאמיל (אפואקור, איקאקור, איקאפרס, וראקור, וראפרס) ודילטיאזם (אזידם, דילטאם, לבודקס). במילים אחרות, התרופה להורדת לחץ הדם עלולה להגביר את הכאבים. סידני וולף, בספרו "התרופות הגרועות ביותר והטובות ביותר" (1999 Pills,,(Worst Pills, Best מונה תרופות רבות הידועות כבעלות פוטנציאל לגרימת כאבי שרירים כתופעת לוואי. אם אתם נוטלים תרופות מרשם מסיבה כלשהי, כדאי לכם להשיג ספר זה ולקרוא אותו ביסודיות.

16 די לכאב! 38 תסמונת הפיברומיאלגיה קיימת התלבטות אם נמ"כ גורמות לפיברומיאלגיה או להפך. ייתכן גם ששתי התופעות אינן קשורות זו בזו. דבר אחד בטוח: ייתכן מצב שבו סובלים מפיברומיאלגיה וגם מנמ"כ רבות (תסמונת הכאב המיופציאלי) בו זמנית. שתי התסמונות מאופיינות בנקודות רגישות מאוד לכאב באזורים שונים בגוף. בפיברומיאלגיה הנקודות נקראות "נקודות רגישות" ולא "נקודות מעוררות כאב". אין זה קשה לבלבל בין התסמונות אם לא מודעים להבדלים הקריטיים שביניהן. כאב מיופציאלי הוא בדרך כלל מקומי, והגורם לו ספציפי מאוד בצורת נמ"כ, שרגישותה הקיצונית מגלה תמיד את מיקומה ואשר לעתים גם ניתן למששה באצבע. אנשים עם פיברומיאלגיה סובלים מכאבים בכל הגוף ולרוב אינם יכולים לסבול אף את המגע הקל ביותר. נקודות רגישות אינן חייבות להיות דווקא על שרירים. מאמינים שמקורה של תסמונת הפיברומיאלגיה הוא מערכתי ואינו ספציפי לשרירים, ובדרך כלל כל הגוף מעורב במחלה. יש הבדלים נוספים בין התסמונות. השרירים שבהם יש נמ"כ נוקשים, ואילו השרירים בפיברומיאלגיה רכים ורפויים. שרירים עם נמ"כ גורמים למפרקים להיות נוקשים ומגבילים את טווחי התנועה. אצל הסובלים מפיברומיאלגיה המפרקים רפויים ואפילו בעלי תנועתיות יתר, אף-על-פי שלאדם הסובל יש תחושה כללית של נוקשות והוא מהסס לזוז מחשש לכאבים. דיכאון יכול להילוות לשתי התסמונות, אך הסובלים מתסמונת הכאב המיופציאלי ממשיכים בדרך כלל את חייהם. אנשים עם פיברומיאלגיה לעתים קרובות מוכרעים על ידי תשישות, ולפעמים אינם מסוגלים לזוז בלי לחוות כאבי תופת. הטכניקות לטיפול עצמי המופיעות בספר זה לא תעזורנה לסובלים מפיברומיאלגיה. עם זאת העיסוי יכול להועיל לנמ"כ העלולות להימצא אצל הסובלים מתסמונת זו, ובכך להקטין את רמת הכאב שממנה סובל החולה (רצוי להימנע מטיפול יתר). במקרים רבים מדי תסמונת הפיברומיאלגיה אובחנה בטעות, כאשר הסיבה האמיתית לכאב הייתה נמ"כ רבות. במקרים כאלה יעזור העיסוי בריפוי. קיומן המתמשך של נקודות מעוררות כאב לפעמים קשה מאוד להיפטר מנמ"כ ונדמה שלאחר שמצליחים לנטרל אותן, הן שבות למקומן. גם הסובל וגם המרפאים אינם מעריכים כראוי את ההשפעה שיש לגורמים החוזרים על עצמם על כאבים מיופציאליים. בדרך כלל התייחסות הולמת לגורמים האלה יוצרת את התנאים שיאפשרו לטיפול להצליח, ולהצלחה להתמיד. הטיפול בגורמים הללו כה חשוב, עד כי לפעמים סילוק של גורם כזה יגרום לנמ"כ להיעלם מעצמה. יש גם גורמים במערכות השונות, כמו מחסור בוויטמינים, שהם כה חזקים עד שהם יוצרים בסיס להתפתחות של נמ"כ.

17 39 פרק 2: הכול אודות נקודות מעוררות כאב גורמים פיזיים מבנה עצמות בעייתי מולד, יציבה היוצרת עומס על השרירים, הרגלי עבודה גרועים, מאמץ חוזר ונשנה וחוסר פעילות כולם יכולים לגרום לקושי להיפטר מנמ"כ. מבנה עצמות לא תקין רגל קצרה, אגן לא סימטרי, גפיים עליונות קצרות ועצם מטטרזאלית (אחת מעצמות כף הרגל, המחברות את עצמות האצבעות לעצמות שורש הרגל) ארוכה מדי כל אלה הם תנאים המאלצים את הגוף לפיצוי מתמיד, ובכך יוצרים מאמץ מתמשך של קבוצות שרירים מסוימות. אי-שוויון באורך הרגליים עלול לפתח ולשמר נמ"כ ברגליים, בישבן, בגב ובצוואר. אם לא מתקנים את התופעה על ידי תוספת גובה לעקב, או בכל דרך אחרת, רגל קצרה עלולה לגרום לכאבים מתמשכים או חוזרים באזורים הללו. ידוע על מקרים שהגבהה נכונה של העקב גרמה גם להפסקתם של כאבי ראש ממקור בלתי מזוהה. לרוע המזל, קשה למדוד בדיוק את אורך הרגליים, ושרירים שמכווצים באופן כרוני יכולים לתרום לקושי זה, בכך שהם מושכים צד אחד כלפי מעלה ויוצרים מצב שבו רגל אחת נראית קצרה מרעותה. לפעמים צד שלם בגוף קטן מן הצד השני. במקרה כזה, גם צד אחד של האגן קטן מן השני, וכשיושבים נוצרת נטייה הצדה. עמוד השדרה מתעקם שלא כרגיל ויוצר עומס מוגדל על השריר המרובע המותני Lumborum) (Quadratus ועל שרירי גב אחרים. ההשפעה יכולה להגיע עד שרירי הצוואר Scalene) ו- Sternoclydomastoid ). ישיבה בשׂיכול רגליים קבוע עם אותה רגל יכולה להעיד על פיצוי לחוסר איזון באגן. כרית קטנה או ריפוד אחר כלשהו מתחת לצד הקטן יותר של האגן יכולים לתקן את המצב. צריך לשים לב שארנק כבד בכיס האחורי מסובב את האגן באותה צורה ויכול לגרום לאותו מאמץ מתמשך של השרירים. זרועות קצרות הן מקרה שכיח יותר ממה שחושבים, ולא תמיד מקשרים את התופעה לכאבים מיופציאליים. כשיושבים צריך תמיד להניח את האמות על המשענות, וכשהזרועות קצרות צריך משענות גבוהות יותר. חוסר תמיכה למרפקים יוצר מאמץ ניכר לשריר הטרפז (Trapezius) ולמרים השכמה Scapulae),(Levator שהנמ"כ בהם גורמת לכאבי ראש וכאבים בצוואר. כף רגל על שם מורטון foot),(morton's היא שוֹנוּת אנטומית בכף הרגל, המאופיינת באצבע שנייה ארוכה יותר או ברווח עמוק יותר בין הבוהן לאצבע השנייה. מצב זה, הניתן לתיקון בקלות, ידוע כמקור לכאבים ומכאובים. דיון מפורט יותר בנושא יופיע בפרק 10. יציבה לקויה נמ"כ יכולות להיגרם ולהשתמר כתוצאה מגורמים יציבתיים כמו ספות, כיסאות ומושבי מכוניות, הגורמים למאמץ מכיוון שאינם תומכים בגוף כמו שצריך. ייתכן שהגוף כבר רגיל למאמץ זה ואינו חש בו, אך תנוחות ישיבה גרועות מהוות מקור לכאבים כרוניים רבים בגב ובצוואר.

18 די לכאב! 40 תנוחות עבודה שבהן הגוף מתאמץ או מחזיק את עצמו בצורה לא רגילה עלולות לגרום לנמ"כ, אף-על-פי שלפעמים ההרגל והתנוחה המוכרת יוצרים חוסר מודעות למאמץ השרירים. כדאי לבדוק את תנוחות הישיבה, העמידה והעבודה הרגילות ולראות אם הן יוצרות עומסים מיותרים על השרירים; לבדוק אם רגל או יד לחוצות בחוסר נוחות בזמן העבודה, לראות אם הראש מוחזק בסיבוב או בהטיה במשך זמן ארוך ולפתח מודעות לכיווץ בלתי רגיל בשרירים, העשוי להתריע על חוסר שיווי משקל ביציבה. שמירה על שרירים מקובעים ולא פעילים גורמת להם להיות נוקשים וחלשים. אורח חיים ללא תנועה הוא גורם היוצר נמ"כ השרירים צריכים לעבוד כדי להישאר בריאים. תנועות חוזרות ונשנות תנועות חוזרות ונשנות יוצרות עומס יתר על השרירים גם אם הן מצריכות מאמץ מינימאלי. תנועות מאומצות עשויות להיות בריאות יותר כיוון שיש סיכוי גדול יותר שנבחין שהשריר מתעייף. לעבודה משרדית הנראית נטולת מאמץ עלולה להיות השפעה בוגדנית על שרירים גדולים וקטנים כאחד. עבודה על מקלדת המחשב מאמצת במיוחד. השרירים הקטנים של האמות וכפות הידיים עובדים במשך שעות, מתכווצים מאות, אם לא אלפי, פעמים בכל שעה. באותו זמן השרירים הגדולים יותר של הכתפיים, הגב העליון והצוואר נשארים סטטיים וללא תנועה אך במאמץ קבוע להחזיק את הזרועות והראש במקום. יציבה סטטית זו והמאמץ העדין (אך המתמשך ללא הפסקה) בעבודה מול מחשב יכולים לגרום לנמ"כ בכל מקום בפלג הגוף העליון. עבודות רבות בתעשייה, בגלל אופיין החדגוני, מאפשרות טיפול יעיל בבעיות מיופציאליות. הדבר היעיל והחסכוני ביותר שיסייע בשמירת בריאות העובדים הוא שינוי סוג העבודה שהם עושים מספר פעמים ביום. ז'אנט טרוול יעצה לעקרות הבית לגוון את עבודותיהן במקום לעבוד במשך יום שלם על דבר אחד. ח שבו על דרכים לגוון כל עבודה. ויטמינים ומינרלים טרוול וסימונס מציינים כי אצל כמעט מחצית מן המטופלים שסבלו מכאבים כרוניים נמצא מחסור בוויטמינים או מינרלים החשובים לשמירה על תוצאות הטיפול. אלו כוללים את הוויטמינים C B, 12 B, 6 B, 1 וחומצה פולית, ואת המינרלים סידן, ברזל, מגנזיום ואשלגן. קבוצות אוכלוסייה הנוטות לסבול ממחסור במרכיבים הללו הן קשישים, נשים הרות, אנשים בדיאטה, אנשים השרויים במצוקה כלכלית, אנשים הסובלים מדיכאון ואנשים חולים מאוד. במקרים רבים הבעיה אינה מחסור במרכיבים אלו במזון אלא בצריכת מרכיבים אחרים המסלקים אותם. עישון הורס את ויטמין C. עודף מים עלול לשטוף את הוויטמינים מקבוצת B מן המערכת. אלכוהול, תכשירים נוגדי חומצה והתאין שבתה מעכבים את הספיגה של B. 1 נוגדי החומצה משפיעים גם על ספיגתה של החומצה הפולית. גלולות למניעת היריון הורסות את ה- B 6 וכך גם תרופות סטרואידיות ונוגדות שחפת. עודף בוויטמין C או בחומצה פולית יכול לכלות את מאגרי ה-. B 12

19 41 פרק 2: הכול אודות נקודות מעוררות כאב.B 6 לפעילות נורמאלית של השרירים יש צורך ברמות מספיקות של המינרלים סידן, ברזל, מגנזיום ואשלגן. הסידן משתתף פעיל בכיווץ ובמתיחת השריר. הברזל מאפשר לרקמת השריר להשתמש במזון ובחמצן המגיעים אליה מן הדם, ויש לו גם תפקיד בוויסות של חום הגוף. מסיבה זאת, לאנשים הסובלים ממחסור בברזל קר כל הזמן. עודף ברזל מזיק כמו מחסור בו ומביא לפעמים לשינויים בצבע העור, למחלות לב ולהתאוששות אטית משבץ. מחסור באשלגן משפיע על פעילות הלב והשרירים החלקים. מגנזיום דרוש לגוף יחד עם השימוש בסידן. רמות נמוכות של מגנזיום קשורות לרגישות יתר של השרירים ולחולשתם. אף-על-פי שהם מדגישים את הצורך באיזון של ויטמינים ומינרלים ובקיום של רמות הולמות שלהם בגוף, ד"ר טרוול וסימונס סבורים כי טבלית אחת של מולטי-ויטמין ומינרלים צריכה להספיק, ומזהירים מפני חריגה מגבולות המינון המקסימאלי של חומצה פולית, ברזל, ויטמין A וויטמין הפרעות בחילוף חומרים כאשר יש חוסר איזון כימי או הורמונאלי המפריע לחילוף החומרים של השריר, יש סיכוי שלא יהיה קל להיפטר מנקודות מעוררות כאב. חלק מהתופעות שיש לשים לב אליהן: תפקוד לקוי של בלוטת התריס (הבלוטה המווסתת את חילוף החומרים בגוף), היפוגליקמיה (צניחה של רמת הסוכר בדם), אנמיה ורמה גבוהה של חומצת שתן בדם (מצב המכונה אוריצמיה). ניקוטין, קפאין ואלכוהול גורמים לאי-סדירות בחילוף החומרים במידה שמונעת מהנמ"כ להיעלם. תפוקה נמוכה של בלוטת התריס מגבירה את רגישות השרירים ויוצרת בהם מצב נוח להתפתחות של נמ"כ, ובכך גורמת שריפוי הנמ"כ ישפיע לזמן קצר בלבד. מאפיינים של התופעה כוללים התכווצויות ועוויתות שרירים, חולשה, נוקשות וכאבים. תסמינים אחרים הם עייפות כרונית, אי-סבילות לקור, עור יבש והפרעות במחזור החודשי. לחלק מהאנשים קשה להפחית ממשקלם. מחסור בהורמון של בלוטת התריס (תירוקסין) יכול להיות גורם משמעותי בפיברומיאלגיה. נראה שהטיפול בליתיום (תרופה המשווקת, בין היתר, תחת השם "ליקרביום" והמשמשת לטיפול במניה-דפרסיה, מחלת נפש המאופיינת בתנודות חריפות בין מצבים של ריגוש ודיכאון קיצוניים) מחליש את פעילותה של בלוטת התריס, ואילו אסטרוגן (הורמון נשי) מגביר אותה. כלומר ליתיום מחמיר את מצב הנמ"כ ואילו האסטרוגן משפר אותו בעקיפין (45-60 ;Sonkin,,1994.(Bochetta et al, 1991, התפרצויות חוזרות של היפוגליקמיה נוטות לעורר את הנמ"כ ולהקטין את יעילות הטיפול בהן. התסמינים של היפוגליקמיה הם: דופק מהיר, הזעה, רעד וחששות מתגברים. התקף רציני יותר עלול לגרום להפרעות ראייה, חוסר מנוחה, בעיות בדיבור ובחשיבה ואפילו עילפון. לחץ נפשי מגביר את הסיכון להיפוגליקמיה. קפאין וניקוטין מגבירים את הפרשת האדרנלין, שעלול להחריף את המצב. גם מאלכוהול יש להימנע.(Foster and Rubenstein, 1980, )

20 די לכאב! 42 עודף חומצת שתן בדם גם הוא מחמיר את מצבן של הנמ"כ. מחלת השיגדון (Gout) היא ביטויה הקיצוני של בעיה זו. מחלה זאת מאופיינת ברמות גבוהות של חומצת שתן ומלחיה בדם. המלחים הללו עלולים לשקוע ולהצטבר במפרקים, בעור, בסחוס ובכליות. אכילת מופרזת של בשר עם שתייה מועטה מדי של מים עלולות לגרום לעודף של חומצת שתן בדם. ויטמין C עוזר להילחם בתופעה ( (Kelley,,1980 גורמים פסיכולוגיים מתח, דאגה ועצבנות יומיומית יכולים לגרום לכך שהטיפול בנמ"כ יהיה בלתי יעיל. החזקת השרירים במצב מכווץ מתוך הרגל (מוכנות לרע מכול) אינה נותנת להם הזדמנות לנוח, גם לא בלילות, בזמן השינה. שריר המוחזק במצב מכווץ עובד כל הזמן, והחזקתו במצב זה היא שימוש יתר. אנשים לא תמיד מודעים למידת הכיווץ שבה הם מחזיקים את שריריהם. הרפיית השרירים לא תרפה את הנמ"כ, אך תאפשר לטיפול להשפיע טוב יותר. צריך לפתח מודעות לצורה שבה מחזיקים את הגוף. דוגמה קלאסית של מתח רב היא הליכה עם כתפיים מכונסות. ייתכן שהנשימה רדודה, ולפעמים קיימת גם עצירת נשימה. כשמקשיבים לגוף ברגעי מתח, אפשר לשים לב שיש התכווצות באזור החזה והבטן. יש ספרים רבים המסבירים איך להשתחרר ממתחים. לפעמים ניתן לשחרר לחץ בעזרת הרפיית שרירים בלבד. עוד על הרפיית שרירים יעילה בפרק 12. גורמים אחרים יש גורמים נוספים שיכולים להשפיע על הטיפול בנקודות מעוררות כאב. חוסר שינה כרוני יכול להיות גורם חשוב. מחלות של איברים פנימיים יכולות לגרום לנמ"כ ולעורר אותן. דלקות כרוניות, כולל סינוסיטיס, יכולות למנוע ריפוי של הנמ"כ. אלרגיה לחומרים באוויר, היוצרת קשיים בנשימה, עלולה ליצור נמ"כ בעייתיות בצוואר, בחזה ובבטן. אלרגיות למזון יכולות לגרום לכל השרירים בגוף להיות רגישים יותר ללחץ. חיידקים במעיים עלולים לגרום לנמ"כ בדרך עקיפה, על ידי גרימה למחסור בחומרי תזונה חיוניים. החיידקים המסוכנים נפוצים יותר משמשערים. כדי להיפטר מהנמ"כ והכאבים המיופציאליים אי-אפשר לסמוך רק על שליטה בכל הגורמים המנציחים אותם. ייתכן אפילו שלא נוכל לדעת אם השליטה שלנו משפיעה. עם זאת עלינו לשמור על ראש פתוח ולהמשיך לחפש. ייתכן שנמצא את הגורם האחד שעושה את כל ההבדל. שיטות ריפוי על פי טרוול וסימונס, כמעט כל התערבות תשפיע על הנמ"כ, בתנאי שזוהי התערבות.úÈÊÈÙ שום פעולה עדינה לא תעזור. נמ"כ אינן מגיבות לחשיבה חיובית, ביופידבק, מדיטציה או הרפיה מתקדמת. גם התערבות פיזית יכולה להיכשל אם אינה ממוקדת. מתיחות רגילות, למשל, אינן ממוקדות דיין כדי להשפיע על הנקודות. כשמבצעים יותר מדי מתיחות, אפשר אפילו להחריף את המצב. גם שיטות מקובלות כמו חימום או

21 43 פרק 2: הכול אודות נקודות מעוררות כאב קירור תאכזבנה, וכמוהן גם גירוי חשמלי. הכאב אולי ייחלש לזמן מה, אך הנמ"כ לא תיעלמנה. רוב שיטות הריפוי במגע, כמו שיאצו, אקופרסורה, טיפול קרני-סקראלי, שחרור מיופציאלי, עיסוי שוודי ואף עיסוי רקמות עמוק, אינן ממוקדות מספיק כדי להבטיח הצלחה בטיפול בנקודות. כדי להצליח, הטיפול חייב להיות בדיוק בנקודות. ב"מדריך לנקודות מעוררות כאב" דנים טרוול וסימונס בדרכים רבות לטיפול בנמ"כ, כולל מספר רעיונות לעיסוי עצמי. הם מתארים בפרוטרוט רק שתי שיטות: Ê Î úâ ÂÚÓ úâ Â Ï ו ÒÂÒÈ. ÁÈúÓÂ שיטות אלו מיועדות לטיפול במרפאה, על ידי רופא או מטפל פיזיקאלי. הנמ"כ ישתחררו כשמוזרק להן אלחוש מקומי, ולפעמים הן ישתחררו גם אם יידקרו במחט כמו בדיקור סיני. עם זאת ההזרקה לנמ"כ דורשת מיומנות גבוהה מאוד. ריסוס ומתיחה היא השיטה המועדפת על טרוול וסימונס לטיפול מקצועי כללי. ביסודה, שיטה זו שונה ממתיחות כלליות בכך שמטפלים ישירות בנמ"כ לפני שמותחים את השריר. הזרקה לנקודות מעוררות כאב השיטה המדויקת ביותר לתקיפת נמ"כ היא הזרקה ישירה של מנה קטנה של פרוקאין, סוג של אלחוש מקומי שנמוג מהר. הריפוי נובע מן המגע של המחט בנמ"כ, והאלחוש נועד לשכך את הכאב. הבועית של הנמ"כ אינה גדולה מגרגר אפונה ובדרך כלל גודלה כראש סיכה, ולכן דרושה מיומנות יוצאת מן הכלל כדי לדקור אותה במחט. טרוול וסימונס מתארים זאת כשיפוד של כדור גומי קשה: המחט נוטה להחליק מן הכדור או להזיז אותו ולא תמיד מצליחה לדקור אותו. כשמנסים לתפוס נמ"כ באצבעות, היא מחליקה כמו אטרייה חלקה, כך היא גם מגיבה למחט. יש חסרונות נוספים להזרקה. המחט משאירה כאב שעלול להימשך מספר ימים, וכמו בכל פעולה פולשנית יש סכנה לפגיעה בעצב, בכלי דם או באיבר פנימי חיוני. בנוסף, הגוף צריך להיפטר מן החומר שהוזרק, והדבר מגביל את מספר הנמ"כ שלהן ניתן להזריק בו-זמנית. לשם השוואה, מרפא בעיסוי יכול בטיפול אחד להגיע לכל הנמ"כ ללא סיכון כלל, או במקרה הגרוע ביותר, עם כאב קל למשך יום או יומיים. קשה לאתר את הנמ"כ בדיוק המתאים להזרקה. לא תמיד ניתן לחוש בהן באצבעות, בעיקר כשהן נמצאות עמוק בתוך השריר. אדם יכול לחוש את הנמ"כ על עצמו בקלות רבה יחסית בגלל המשוב המיידי שהוא חש בעת הלחיצה עליהן. משוב כזה אינו קיים מנמ"כ אצל מישהו אחר. כשהנמ"כ אינה ותיקה מאוד, ובהתעלם משאר הגורמים, ההזרקה עשויה להיות הטיפול המהיר ביותר. כאב כרוני מנמ"כ ותיקה עלול להצריך מספר טיפולים. חשוב לקבל את העובדה שהנמ"כ יכולות לחזור במהלך החיים בהתאם למתחים ולעומסים. אם סומכים על טיפול בהזרקה, יש סיכוי סביר לביקורים רבים אצל הרופא.

22 די לכאב! 44 ריסוס ומתיחה שיטת הריפוי שאותה מכנים טרוול וסימונס בשם "סוס העבודה" שלהם היא ריסוס העור בנוזל המקרר במהירות את המקום לטמפרטורה נמוכה מאוד, ומייד לאחר מכן מתיחה של השריר הפגוע. שיטה זו אינה דורשת מיומנות מסובכת כמו ההזרקה, אך קיימות מספר דרישות שיש לעמוד בהן כדי שהיא תיחשב בטוחה. קודם כול צריך להיות בטוחים שמותחים את השריר עם הנמ"כ הגורמת לכאב. אם מתרכזים רק במקום הכואב, עלולים למתוח את השריר הלא נכון. דבר שני, לפני שחושבים אפילו על המתיחה, יש לקרר את העור מעל הנקודה באמצעות קרח או תרסיס קירור. מאחר שהנמ"כ נוטות להגיב למתיחה בכיווץ הגנתי, קירור העור יוצר פעולת הסחה למערכת העצבים ובכך מונע את הכיווץ. בנוסף, הקירור מדכא את הכאב. כשמקררים את העור צריך לפעול מהר, לפני שהשריר מתחת לעור מתקרר אף הוא, מה שימנע את המתיחה ויגרום כאב נוסף. מיד אחרי המתיחה יש לחמם את העור עם רטיות חמות כדי למנוע ממנו לשאוב חום מן השריר. אם הכאבים שנבעו מהנמ"כ מנעו תנועה במפרק, יש צורך בפעולה נוספת הנעה מכאנית של האיבר מספר פעמים בכל טווח התנועה, כדי שהגוף "ייזכר" שהתנועה אפשרית. למרות אמצעי הזהירות הללו, המתיחות עדיין מסוכנות לאנשים רבים. טרוול וסימונס מזהירים במפורש שאסור לבצע את המתיחות בכוח. הם מציעים להגיע למצב רפוי ולא לנסות להאריך את השריר אל מעבר לנקודת ההתנגדות שלו. מתיחת שריר שהנמ"כ שלו יוצרת התנגדות מסוכנת מכיוון שעלול להיגרם נזק לחיבור השריר לעצם. הסיבה לכך היא שהסיבים משני צדי הנמ"כ מתוחים כבר עד קצה גבול יכולתם. בגלל ההגבלה שהם מטילים על המתיחה, סיבים מתוחים אלו מהווים גורם קריטי בפציעות של גידים ורצועות. תנועות עיסוי עמוקות על פי טרוול וסימונס, השיטה הבטוחה והיעילה ביותר לטיפול בנמ"כ היא העיסוי העמוק, ישירות על הנקודה. לשיטה יש השפעה ישירה יותר על הנמ"כ מאשר לריסוס ולמתיחה ויש בה הרבה פחות סיכון. הביצוע הישיר של השיטה עושה אותה ליעילה כמעט כמו ההזרקה, ובנקודות קרובות לכלי דם ועצבים, שם הזריקה מהווה סיכון, היא טובה יותר. כמובן ששיטה זו היא הנוחה ביותר להתאמה לטיפול עצמי.(Danneskiold-Samoe, Christiansen and Andersen, 1986, ) הפרק הבא, "קווים מנחים לעיסוי", ינחה אתכם כיצד יש להשתמש בעיסוי עמוק ביעילות ולהשיג תוצאות.

נילי חמני

נילי חמני מבנה שריר שלד (מקרוסקופי) עטוף ברקמת חיבור (אפימזיום) מחולקלצרורותתאישרירשכלאחדמהםעטוף ברקמתחיבורנוספת (פרימזיום) (תא) שרירעטוףברקמתחיבורמשלו כלסיב (אנדומזיום) לרקמות החיבור בשריר תפקיד חשוב ביצירת המבנה

More information

Patents Basics. Yehuda Binder. (For copies contact:

Patents Basics. Yehuda Binder. (For copies contact: Patents Basics Yehuda Binder (For copies contact: elissa@openu.ac.il) 1 Intellectual Property Value 2 Intellectual Property Rights Trademarks Copyrights Trade Secrets Patents 3 Trademarks Identify a source

More information

חבק שורש כף היד עם סד ללא אגודל - Sport

חבק שורש כף היד עם סד ללא אגודל - Sport 35 שורש כף היד Wrist upport with Aluminium plint חבק שורש כף היד עם סד ללא אגודל הרדיאלי Hand).(Drop 37756 37762 37763 37769 37770 37758 37759 37760 21-23 X מגן לשורש כף היד מחומר נושם, נוח, אלסטי ועמיד,

More information

Rules Game (through lesson 30) by Nancy Decker Preparation: 1. Each rule board is immediately followed by at least three cards containing examples of

Rules Game (through lesson 30) by Nancy Decker Preparation: 1. Each rule board is immediately followed by at least three cards containing examples of Rules Game (through lesson 30) by Nancy Decker Preparation: 1. Each rule board is immediately followed by at least three cards containing examples of the rule. (Choose three cards appropriate to the lesson

More information

Reflection Session: Sustainability and Me

Reflection Session: Sustainability and Me Goals: Participants will: identify needs in their home communities apply their sustainability learning to the conditions of their home communities design a sustainable project idea and evaluate the ideas

More information

A R E Y O U R E A L L Y A W A K E?

A R E Y O U R E A L L Y A W A K E? A R E Y O U R E A L L Y A W A K E? ב ר ו ך א ת ה י י א לה ינ ו מ ל ך ה עו ל ם, ה מ ע ב יר ש נ ה מ ע ינ י ות נ ומ ה מ ע פ ע פ י Blessed are You, Hashem our God, King of the Universe, who removes sleep from

More information

הרצאה: פיברומיאלגיה, היא אמיתית! ניתנת לטיפול, והצעדים שתוכל לנקוט.

הרצאה: פיברומיאלגיה, היא אמיתית! ניתנת לטיפול, והצעדים שתוכל לנקוט. הרצאה: פיברומיאלגיה, היא אמיתית! ניתנת לטיפול, והצעדים שתוכל לנקוט. שלום, שמי אנדי גרוס, אני מנהל המחלקה הראומטולוגית באוניברסיטת קליפורניה,סאן-פרנסיסקו. מהלך הדיון: מהי פיברומיאלגיה? עד כמה נפוצה היא?

More information

ASP.Net MVC + Entity Framework Code First.

ASP.Net MVC + Entity Framework Code First. ASP.Net MVC + Entity Framework Code First 1 הקדמה בפרק הזה יוצג שימוש בFirst EntityFramework Code עבור ה use case הבאים : ASP.Net MVC ASP.Net Web API ASP.Net MVC + Scaffolding הערה : Framework Entity הוצג

More information

המבנה הגאומטרי של מידה

המבנה הגאומטרי של מידה התוכנה מאפשרת לרשום מידות מסוגים שונים בסרטוט, במגוון סגנונות ובהתאם לתקנים המקובלים. רצוי לבצע מתן מידות בשכבה המיועדת לכך. לכל מידה יש תכונות של בלוק. תהליך מתן המידות מתחיל תמיד מקביעת סגנון המידות.

More information

THINKING ABOUT REST THE ORIGIN OF SHABBOS

THINKING ABOUT REST THE ORIGIN OF SHABBOS Exploring SHABBOS SHABBOS REST AND RETURN Shabbos has a multitude of components which provide meaning and purpose to our lives. We will try to figure out the goal of Shabbos, how to connect to it, and

More information

A JEW WALKS INTO A BAR: JEWISH IDENTITY IN NOT SUCH JEWISH PLACES

A JEW WALKS INTO A BAR: JEWISH IDENTITY IN NOT SUCH JEWISH PLACES A JEW WALKS INTO A BAR: JEWISH IDENTITY IN NOT SUCH JEWISH PLACES Sinning in Disguise Like people of all faiths, Jews sometimes do things or go to places they are not supposed to. This session is not about

More information

מרכיבי הציון מבחן מסכם 70% תרגילים להגשה 20% השתתפות פעילה בשיעורים 10%

מרכיבי הציון מבחן מסכם 70% תרגילים להגשה 20% השתתפות פעילה בשיעורים 10% עריכה: ירדן הר לב מטרות היחידה הקניית ידע בסיסי עיוני על מבנה גוף האדם. הכרת מבנה מערכת השלד )עצמות( ומערכת התנועה )שרירים(. הכרת פעולתם ותפקודם של מפרקי הגוף. הכרת פעולתם ותפקודם של השרירים בביצוע תנועות.

More information

Name Page 1 of 6. דף ט: This week s bechina starts at the two dots in the middle of

Name Page 1 of 6. דף ט: This week s bechina starts at the two dots in the middle of Name Page 1 of 6 ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times.בל 'נ marked, using the contact info above by Sunday, December 25, 2016 and we ll send it

More information

Genetic Tests for Partners of CF patients

Genetic Tests for Partners of CF patients Disclaimer: this presentation is not a genetic/medical counseling The Annual Israeli CF Society Meeting Oct 2013 Genetic Tests for Partners of CF patients Ori Inbar, PhD A father to a 8 year old boy with

More information

A Long Line for a Shorter Wait at the Supermarket

A Long Line for a Shorter Wait at the Supermarket A Long Line for a Shorter Wait at the Supermarket - New York Times Page 1 of 4 A Long Line for a Shorter Wait at the Supermarket Sam Baris directing customers at Whole Foods in Columbus Circle, where the

More information

Hebrew Ulpan HEB Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative

Hebrew Ulpan HEB Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative Hebrew Ulpan HEB 011-031 Young Judaea Year Course in Israel American Jewish University College Initiative Course Description Hebrew is not only the Sacred Language of the Jewish people, but it is also

More information

חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים;

חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים; 12 באפריל 2017 כיל מעדכנת את המבנה הארגוני של החברה חטיבת המינרלים החיוניים תתמקד בשוקי האגרו וחטיבת הפתרונות המיוחדים תשמש כחטיבה התעשייתית; כיל דשנים מיוחדים תשולב בחטיבת המינרלים החיוניים; הנהלת כיל

More information

ANNEXURE "E1-1" FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA)

ANNEXURE E1-1 FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA) ANNEXURE "E1-1" FORM OF IRREVOCABLE STANDBY LETTER OF CREDIT PERFORMANCE OF CONTRACT (WHERE PRICES ARE NOT LINKED TO AN ESCALATION FORMULA) Dear Sirs, Re: Standby Letter of Credit No: Please advise the

More information

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5 FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO. 652082/2014 NYSCEF DOC. NO. 102 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 5 McLaughlin, Terence K. From: Sent: To: Cc: Subject: Follow Up Flag: Flag Status:

More information

תורשכ ירפס לכ ץבוק " ב י קלח יללכ רעש

תורשכ ירפס לכ ץבוק  ב י קלח יללכ רעש בס"ד קובץ כל ספרי כשרות י"ב חלק שער כללי הו"ל בחמלת ה' עלי בזכות אבותי ורבותי הקדושים זי"ע הק' שלום יהודה גראס, אבדק"ק האלמין יצ "ו חלק י "ב 4 ספרים ספר א': הפקעת שערים חלק א': קול קורא'ס שיצאו לאור נגד

More information

דף מידע למטופל. סבריל 500 מ"ג גרנולות לתמיסה פומית ויגבטרין Sabril 500 mg granules vigabatrin

דף מידע למטופל. סבריל 500 מג גרנולות לתמיסה פומית ויגבטרין Sabril 500 mg granules vigabatrin דף מידע למטופל סבריל 500 מ"ג גרנולות לתמיסה פומית ויגבטרין Sabril 500 mg granules vigabatrin קרא בעיון את העלון עד סופו לפני השימוש בתרופה, שכן הוא מכיל מידע חשוב עבורך. יש לשמור עלון זה. ייתכן שתרצה לעיין

More information

מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה

מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה כנס חינוך משנה מציאות מכון מופ"ת המכללה ע"ש דוד ילין מיהו המורה הנושר? מאפיינים דמוגרפיים,תעסוקתיים ומוסדיים של הנשירה מהוראה ד"ר רינת ארביב-אלישיב ד"ר ורדה צימרמן 1 מבוא נשירת מורים היא תופעה חברתית המתרחבת

More information

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37

FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO /2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37 FILED: NEW YORK COUNTY CLERK 07/16/2014 INDEX NO. 652082/2014 NYSCEF DOC. NO. 134 RECEIVED NYSCEF: 07/16/2014 EXHIBIT 37 Translated from the Hebrew Sharf Translations Message sent From: Tomer Shohat

More information

תוצאות סקר שימוש בטלפון

תוצאות סקר שימוש בטלפון מכון שריד שירותי מחקר והדרכה בע"מ Sarid Institute for Research and Consultation LTD תוצאות סקר שימוש בטלפון חכם בקרב ילדים מבוסס על פאנל "סמול טוק" פאנל ילדים ינואר 2015 מכון שריד מתמחה במתן פתרונות יישומיים

More information

קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט: גרף מכוון מ- s t ל- t ; אחרת.0 אם יש מסלול מכוון פלט: הערה: הגרף נתון בייצוג של רשימות סמיכות.

קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט: גרף מכוון מ- s t ל- t ; אחרת.0 אם יש מסלול מכוון פלט: הערה: הגרף נתון בייצוג של רשימות סמיכות. סריקה לרוחב פרק 3 ב- Kleinberg/Tardos קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט: גרף מכוון מ- s t ל- t ; אחרת.0 אם יש מסלול מכוון פלט: הערה: הגרף נתון בייצוג של רשימות סמיכות. קשירות.s,t V שני צמתים,G=(V,E) קלט:

More information

Chofshi.

Chofshi. Chofshi Chofshi For most Western democracies, the concept of freedom is central. One just needs to look at the anthems that inspire its citizenry to capture this point. From America s Star Spangled Banner,

More information

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון א' Corresponds with Module A (Without Access to Information from Spoken Texts) גרסה א'

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון א' Corresponds with Module A (Without Access to Information from Spoken Texts) גרסה א' תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך מקום להדבקת מדבקת נבחן א נ ג ל י ת סוג בחינה: מועד הבחינה: מספר השאלון: מבחן מטה לבתי ספר תיכוניים חורף תשע"ד 29.01.2014 מותאם לשאלון א' של בחינת הבגרות שסמלו

More information

מדריך לתכנת הגימפ Gimp) (The חלק מהמידע במדריך זה מובא מהקישור- http://www.jlc.org.il/forums/viewtopic.php?p=900&sid=d801ea3d13f7ae97549e28a56a4ce0cb GIMP היאתכנה חופשיתרבתאפשרויותבתחום הגראפיקהועריכתהתמונות,

More information

Theories of Justice

Theories of Justice Syllabus Theories of Justice - 56981 Last update 06-08-2014 HU Credits: 2 Degree/Cycle: 1st degree (Bachelor) Responsible Department: political Science Academic year: 2 Semester: 2nd Semester Teaching

More information

אנגלית (MODULE E) בהצלחה!

אנגלית (MODULE E) בהצלחה! 3 בגרות סוג הבחינה: מדינת ישראל חורף תשע"ט, 2019 מועד הבחינה: משרד החינוך 016481 מספר השאלון: א. משך הבחינה: שעה ורבע אנגלית שאלון ה' (MODULE E) ג רסה א' הוראות לנבחן מבנה השאלון ומפתח ההערכה: בשאלון זה

More information

Practical Session No. 13 Amortized Analysis, Union/Find

Practical Session No. 13 Amortized Analysis, Union/Find Practical Session No. 13 Amortized Analysis, Union/Find Amortized Analysis Refers to finding the average running time per operation, over a worst-case sequence of operations. Amortized analysis differs

More information

הצגת המשחק תלמידים משחקים סיום. פתיחה 12 min. min. min. min פתיחה. Copyright 2015

הצגת המשחק תלמידים משחקים סיום. פתיחה 12 min. min. min. min פתיחה. Copyright 2015 1 U n t er r ich t splan חיבור וחיסור זוויות :Altersgruppe כיתה ד, כיתה ה :Online-Ressourcen מכל זווית אפשרית פתיחה הצגת המשחק תלמידים משחקים סיום 1 min 20 min 1 2 min 1 2 min מטרות לימודיות להתנסות במודל

More information

אנגלית שאלון ז' ג רסה א' הוראות לנבחן בהצלחה! )4( ההנחיות בשאלון זה מנוסחות בלשון זכר ומכוונות לנבחנות ולנבחנים כאחד. (MODULE G)

אנגלית שאלון ז' ג רסה א' הוראות לנבחן בהצלחה! )4( ההנחיות בשאלון זה מנוסחות בלשון זכר ומכוונות לנבחנות ולנבחנים כאחד. (MODULE G) 3 בגרות סוג הבחינה: מדינת ישראל חורף תשע"ט, 2019 מועד הבחינה: משרד החינוך 016582 מספר השאלון: א. משך הבחינה: שעה וארבעים וחמש דקות אנגלית שאלון ז' (MODULE G) ג רסה א' הוראות לנבחן מבנה השאלון ומפתח ההערכה:

More information

T H E S U N F L O W E R L I M I T S T O F O R G I V E N E S S

T H E S U N F L O W E R L I M I T S T O F O R G I V E N E S S T H E S U N F L O W E R L I M I T S T O F O R G I V E N E S S Time needed Age range Background of teen Set up 30 mins Any teen Any background Classroom style Goals: The Jewish approach to forgiveness,

More information

Teaching Halakha and Respecting Student Autonomy Source Sheet Rahel Berkovits

Teaching Halakha and Respecting Student Autonomy Source Sheet Rahel Berkovits Teaching Halakha and Respecting Student Autonomy Source Sheet Rahel Berkovits I. Halakha Puts People Off 1) Rina: I was put in touch with a mentor before I got here if I had any questions, who was a student

More information

CML כנס שנתי של מודעות ל- CML 4-6 לאוקטובר 2018, מלון רמדה, חדרה

CML כנס שנתי של מודעות ל- CML 4-6 לאוקטובר 2018, מלון רמדה, חדרה תפקידן של עמותות החולים במחקרים ואיסוף PRO סקר בינלאומי על הפסת טיפול ב- גיורא שרף מייסד ומנהל עמותת חולי CML מייסד ומנהל עמותת חלי"ל האור מייסד ומנהל עמותת הגג של כל עמותות ה- CML בעולם CML כנס שנתי של

More information

Water Security in the Middle East Source of Tension or Avenue for Peace

Water Security in the Middle East Source of Tension or Avenue for Peace Water Security in the Middle East Source of Tension or Avenue for Peace Gidon Bromberg, Yana Abu Taleb Co-Directors EcoPeace Middle East Woodrow Wilson Center About EcoPeace Middle East Environmental peacemaking

More information

תצוגת LCD חיבור התצוגה לבקר. (Liquid Crystal Display) המערכת.

תצוגת LCD חיבור התצוגה לבקר. (Liquid Crystal Display) המערכת. 1 (Liquid Crystal Display) תצוגת LCD בפרויקט ישנה אפשרות לראות את כל הנתונים על גבי תצוגת ה- LCD באופן ברור ונוח. תצוגה זו היא בעלת 2 שורות של מידע בעלות 16 תווים כל אחת. המשתמש יכול לראות על גבי ה- LCD

More information

מספר השאלון: Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א נ ג ל י ת (MODULE F) ספרות )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי(

מספר השאלון: Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א נ ג ל י ת (MODULE F) ספרות )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי( בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"א, 2011 מועד הבחינה: משרד החינוך 016117 מספר השאלון: Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א נ ג ל י ת א. משך הבחינה: שעה וחצי שאלון

More information

A-level MODERN HEBREW 7672

A-level MODERN HEBREW 7672 A-level MODERN HEBREW 767 PAPER 1 READING AND WRITING Mark scheme June 00 V1.0 aqa.org.uk Copyright 017 AQA and its licensors. All rights reserved. AQA Education (AQA) is a registered charity (registered

More information

הקיטסיגול הרבחה יעדמל בלושמה גוחה

הקיטסיגול הרבחה יעדמל בלושמה גוחה ניהול מערכות תובלה ושינוע זרימה ברשת עץ פורס מינימאלי Minimal Spanning Tree הבעיה: מציאת חיבור בין כל קודקודי גרף במינימום עלות שימושים: פריסת תשתית אלגוריתם חמדן (Greedy) Kruskal(1956) Prim(1957) השוואה

More information

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון ב' Corresponds with Module B גרסה ב' הוראות לנבחן

תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך א נ ג ל י ת שאלון ב' Corresponds with Module B גרסה ב' הוראות לנבחן תכנית סטארט עמותת יכולות, בשיתוף משרד החינוך מקום להדבקת מדבקת נבחן סוג בחינה: מועד הבחינה: מספר השאלון: מבחן מטה לבתי ספר תיכוניים חורף תשע"ד 29.01.2014 מותאם לשאלון ב' של בחינת הבגרות שסמלו 016103 א

More information

מכונת מצבים סופית תרגול מס' 4. Moshe Malka & Ben lee Volk

מכונת מצבים סופית תרגול מס' 4. Moshe Malka & Ben lee Volk מכונת מצבים סופית תרגול מס' 4 1 מכונת מצבים סופית Finite State Machine (FSM) מודל למערכת ספרתית מכונת מצבים סופית: קלט: סדרה אינסופית של אותיות...,I3,I1,I2 בא"ב input out פלט: סדרה אינסופית של אותיות O

More information

Name Page 1 of 5. ,דף ד: This week s bechina starts at the bottom of שיר של חול

Name Page 1 of 5. ,דף ד: This week s bechina starts at the bottom of שיר של חול Name Page 1 of 5 לימוד מסכת ביצ מוקדש לע''נ בחור יעקב יצחק ע'' ב''ר בנימין סענדראוויטש ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזר (גמרא of the :דף times.בל 'נ marked, using the

More information

ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים א נ ג ל י ת (MODULE B) הוראות מיוחדות: )2( בתום הבחינה החזר את השאלון למשגיח. בהצלחה!

ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים א נ ג ל י ת (MODULE B) הוראות מיוחדות: )2( בתום הבחינה החזר את השאלון למשגיח. בהצלחה! בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. חורף תשס"ח, 2008 מועד הבחינה: מספר השאלון: 402 016103, א. משך הבחינה: שעה ורבע א נ ג ל י

More information

קרניו סקראל טיפול במגע עדין לאיזון מערכת העצבים והגוף של הרך הנולד מתנת בריאות לילדינו כבר מן היום הראשון

קרניו סקראל טיפול במגע עדין לאיזון מערכת העצבים והגוף של הרך הנולד מתנת בריאות לילדינו כבר מן היום הראשון קרניו סקראל טיפול במגע עדין לאיזון מערכת העצבים והגוף של הרך הנולד מתנת בריאות לילדינו כבר מן היום הראשון שיח ליועצות הנקה עם ד"ר דקלה אורן כירופרקטורית ומטפלת בכירה בקרניו סקראל www.mountainspirit.co.il

More information

Summing up. Big Question: What next for me on my Israel Journey?

Summing up. Big Question: What next for me on my Israel Journey? Summing up Goals: To facilitate feedback and debrief of the learning period To clarify and fix the Four Hatikvah Questions as the ongoing framework for approaching Israel To begin to concentrate participants

More information

א נ ג ל י ת בהצלחה! ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי( השימוש במילון אחר טעון אישור הפיקוח על הוראת האנגלית.

א נ ג ל י ת בהצלחה! ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים )מילון הראפס אנגלי-אנגלי-ערבי( השימוש במילון אחר טעון אישור הפיקוח על הוראת האנגלית. בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. א. משך הבחינה: שעה ורבע מועד הבחינה: חורף תשס"ז, 2007 מספר השאלון: 406 016107, א נ ג ל י

More information

בכפר המכביה, רמת-גן הסדנה תתקיים באנגלית. ביוגיימינג בע"מ המגשימים 20, פתח תקווה טל

בכפר המכביה, רמת-גן הסדנה תתקיים באנגלית. ביוגיימינג בעמ המגשימים 20, פתח תקווה טל סדנה Functional Biomechanics of the Lower Quarter Implications for the Evaluation and Treatment of Musculoskeletal Disorders בהנחיית: Christopher M. Powers, PT, PhD, FACSM, FAPTA הסדנה תתקיים ב - 28-29/2/2016

More information

Name Page 1 of 5. דף ז. This week s bechina begins with the fifth wide line at the top of

Name Page 1 of 5. דף ז. This week s bechina begins with the fifth wide line at the top of Name Page 1 of 5 ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חרה (גמרא of the :דף times Please email or fax your completed בחינה using the contact info above by Sunday, December 4,

More information

שאלון ו' הוראות לנבחן

שאלון ו' הוראות לנבחן סוג הבחינה: א. בגרות לבתי ספר על- יסודיים ב. בגרות לנבחני משנה ג. בגרות לנבחנים אקסטרניים מועד הבחינה: תשס"ו, מועד ב מספר השאלון: 406 016107, י ת ל ג נ א שאלון ו' )MODULE F( הוראות לנבחן א. משך הבחינה:

More information

Yetzer Shalom: Inclinations of Peace

Yetzer Shalom: Inclinations of Peace Yetzer Shalom: Inclinations of Peace by Rabbi Eh'bed Baw'naw (Christopher Fredrickson) 1 Introduction January 9 th of 2013 started my journey in a new facet of my faith. Being a Torah observant believer

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016115 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון ד' (MODULE D) א. משך הבחינה:

More information

חיים עם מאניה דפרסיה המדריך המלא מחברים: פרופ לאון גרינהאוס דר ירדן לוינסקי

חיים עם מאניה דפרסיה המדריך המלא מחברים: פרופ לאון גרינהאוס דר ירדן לוינסקי חיים עם מאניה דפרסיה המדריך המלא מחברים: פרופ לאון גרינהאוס דר ירדן לוינסקי מייצבי מצב רוח )תרופות אנטי-אפילפטיות(............ 20 תרופות אנטיפסיכוטיות............... 20 נוגדי דיכאון........................

More information

שאלון ד' הוראות לנבחן

שאלון ד' הוראות לנבחן סוג הבחינה: א. בגרות לבתי ספר על- יסודיים ב. בגרות לנבחני משנה ג. בגרות לנבחנים אקסטרניים מועד הבחינה: תשס"ה, מועד ב מספר השאלון: 404 016105, י ת ל ג נ א שאלון ד' )MODULE D( הוראות לנבחן א. משך הבחינה:

More information

NATIONAL COUNCIL OF YOUNG ISRAEL. Shavuot Nation JEWISH EDITION. Compiled by Gabi Weinberg Teen Program Director

NATIONAL COUNCIL OF YOUNG ISRAEL. Shavuot Nation JEWISH EDITION. Compiled by Gabi Weinberg Teen Program Director NATIONAL COUNCIL OF YOUNG ISRAEL Shavuot Nation JEWISH EDITION Compiled by Gabi Weinberg Teen Program Director Just Dress? Or is Tzniut something more? By Jacob and Penina Bernstein, Youth Directors at

More information

זו מערכת ישרת זוית )קרטזית( אשר בה יש לנו 2 צירים מאונכים זה לזה. באותו מישור ניתן להגדיר נקודה על ידי זוית ורדיוס וקטור

זו מערכת ישרת זוית )קרטזית( אשר בה יש לנו 2 צירים מאונכים זה לזה. באותו מישור ניתן להגדיר נקודה על ידי זוית ורדיוס וקטור קארדינטת קטבית y p p p במישר,y הגדרנ נקדה על ידי המרחקים מהצירים. ז מערכת ישרת זית )קרטזית( אשר בה יש לנ צירים מאנכים זה לזה. באת מישר ניתן להגדיר נקדה על ידי זית רדיס קטר. (, ) הרדיס קטר מסתבב )נגד כין

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE F) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ב, מועד ב מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016117 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( א. משך הבחינה: שעה וחצי אנגלית שאלון

More information

המדריך לטיפול עצמי בכאב

המדריך לטיפול עצמי בכאב המדריך לטיפול עצמי בכאב מהו כאב ואיך מודדים אותו? כיצד ניתן לטפל בכאב ללא תרופות? מהם סוגי הכאב הקיימים? המדריך לבריאות 3 חבר כללית מושלם? גם אתה זכאי לקבל את מכשיר הפרפקט טנס בסיבסוד. פרפקט טנס מתאים

More information

ASTM UL / FM / BS abesco

ASTM UL / FM / BS abesco 7 ASTM UL / FM / BS 93 - 4 5 6 7 8 9 0 3 4 5 6-8 9 - CP - 30 0 MORTAR FR INSERTS OR PUTTY PADS FOR ELECTRICAL BOXES * ** 0 mineral wool + Acrilic sealant FIRECLAMP A FIRECLAMP A or CP - 30 Acrilic sealant

More information

ãówh,é ËÓÉÔê ÌW W É Å t" Y w f É ËÓÉÑ É èw É f Ñ u ð NNM YóQ' ÌW W É Y ÉgO d óqk É w f ym Éd É u ð NNM ÌWNQMH uqo ð NNM ÌWNQMH

ãówh,é ËÓÉÔê ÌW W É Å t Y w f É ËÓÉÑ É èw É f Ñ u ð NNM YóQ' ÌW W É Y ÉgO d óqk É w f ym Éd É u ð NNM ÌWNQMH uqo ð NNM ÌWNQMH * .1.2.3 (X).1.2.3.4.5.6 בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל חורף תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016117 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ב, מועד ב מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016115 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון ד' (MODULE D) א. משך הבחינה:

More information

Advisor Copy. Welcome the NCSYers to your session. Feel free to try a quick icebreaker to learn their names.

Advisor Copy. Welcome the NCSYers to your session. Feel free to try a quick icebreaker to learn their names. Advisor Copy Before we begin, I would like to highlight a few points: Goal: 1. It is VERY IMPORTANT for you as an educator to put your effort in and prepare this session well. If you don t prepare, it

More information

טו: and ends on the bottom of

טו: and ends on the bottom of Name Page 1 of 5 ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times.בל 'נ marked, using the contact info above by Sunday, January 29, 2017 and we ll send it back

More information

הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב

הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב בינה מלאכותית ומהפיכת הטכנולוגיה בחינוך ד ר קובי גל אוניברסיטת בן גוריון בנגב מעבדות -אתמול ד"ר קובי גל מעבדות -היום ד"ר קובי גל למידה בקבוצות -אתמול ד"ר קובי גל למידה בקבוצות -היום ד"ר קובי גל הזדמנות

More information

סוטמה ףא ןוויכ תיתימא ריוא תוריהמ סוטמה ביתנ תיעקרק תוריהמ

סוטמה ףא ןוויכ תיתימא ריוא תוריהמ סוטמה ביתנ תיעקרק תוריהמ מושגים: כיוון אף המטוס: (HDG) Heading מהירות אויר אמיתית: (TAS) True Airspeed נתיב המטוס: (TRK) Track מהירות קרקעית: (GS) Ground Speed המטוס טס בתוך גוש אויר, המהירות האמיתית (TAS) היא מהירות המטוס כלפי

More information

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי

נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית (MODULE D) ספרות או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי בגרות לבתי ספר על יסודיים סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ב, 2012 מועד הבחינה: משרד החינוך מספר השאלון: 016115 Thinking Skills נספח: כישורי חשיבה )לפרק ראשון ושני( אנגלית שאלון ד' (MODULE D) א. משך הבחינה:

More information

פיזיקה של נהיגה מדריך למורה

פיזיקה של נהיגה מדריך למורה פיזיקה מערכות טכנולוגיות פיזיקה של נהיגה מדריך למורה כל הזכויות שמורות למורן הוצאה לאור אין לצלם או לשכפל מהספר 1 על תוכנית הלימודים פיזיקה של מערכות טכנולוגיות מבוא ההיבט הטכנולוגי של כל נושא פיזיקלי.

More information

גורמים המשפיעים על כוח הכיווץ של שריר מיישר הברך המופק ע"י גירויים חשמליים לאחר ניתוח להחלפת מפרק הברך

גורמים המשפיעים על כוח הכיווץ של שריר מיישר הברך המופק עי גירויים חשמליים לאחר ניתוח להחלפת מפרק הברך גורמים המשפיעים על כוח הכיווץ של שריר מיישר הברך המופק ע"י גירויים חשמליים לאחר ניתוח להחלפת מפרק הברך יוכבד לויפר, 1 D.Sc PT, לין שניידר-מקלר, 2 FAPTA PT, ScD, תקציר החוג לפיזיותרפיה, הפקולטה למדעי הרווחה

More information

ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים א נ ג ל י ת (MODULE B) הוראות מיוחדות: )2( בתום הבחינה החזר את השאלון למשגיח. בהצלחה!

ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים א נ ג ל י ת (MODULE B) הוראות מיוחדות: )2( בתום הבחינה החזר את השאלון למשגיח. בהצלחה! בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. תשס"ז, מועד ב מועד הבחינה: מספר השאלון: 402 016103, א. משך הבחינה: שעה ורבע א נ ג ל י ת

More information

מסנן סולארי: הוראות שימוש

מסנן סולארי: הוראות שימוש מסנן סולארי: הוראות שימוש ליקוי חמה מלא יום שני, 21 באוגוסט, 2017 Agreement v143 Mar 2014 2014-2017 2014-2017 TERMS AND CONDITIONS FOR USE OF SOLAR VIEWER Please read these Instructions for Use carefully

More information

שאלון ו' הוראות לנבחן

שאלון ו' הוראות לנבחן סוג הבחינה: א. בגרות לבתי ספר על- יסודיים ב. בגרות לנבחני משנה ג. בגרות לנבחנים אקסטרניים מועד הבחינה: תשס"ה, מועד ב מספר השאלון: 406 016107, י ת ל ג נ א שאלון ו' )MODULE F( הוראות לנבחן א. משך הבחינה:

More information

שבות תחום מצוות עשה שזמן גרמא סמיכה תקיעה, שברים, תרועה. The אי ור of performing any מלאכה on Rosh HaShanah שופר in preparation of the

שבות תחום מצוות עשה שזמן גרמא סמיכה תקיעה, שברים, תרועה. The אי ור of performing any מלאכה on Rosh HaShanah שופר in preparation of the A B C בס"ד Intro מסכת ראש השנה of דף לג learn בע"ה Today we will Some of the topics we will learn about today include: A discussion regarding the איסור of performing any forbidden for Rosh שופר on Yom

More information

סטטיסטיקה בתכנית "מוסמך" ש"ת, ש 3 "ס.

סטטיסטיקה בתכנית מוסמך שת, ש 3 ס. קורס: 01634101 אוניברסיטת תל אביב הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר ביה"ס למקצועות הבריאות מס ' החוג לסיעוד סטטיסטיקה בתכנית "מוסמך" ש"ת, ש 3 "ס מועד הקורס: סמסטר ב', 16:00 14:00 יום ד' yoramb@post.tau.ac.il nadavari@mail.tau.ac.il

More information

אנגלית שאלון ז' (MODULE G) ג רסה א' הוראות לנבחן )מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי )

אנגלית שאלון ז' (MODULE G) ג רסה א' הוראות לנבחן )מילון אנגלי-ערבי / ערבי-אנגלי ) בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. חורף תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: 407 016108, מספר השאלון: הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית

More information

FAIL CONFR URE ONTING

FAIL CONFR URE ONTING CONFRONTING FAILURE Setting the Stage Harry Potter Author Addresses Harvard Class of 2008 Ihave wracked my mind and heart for what I ought to say to you today. I have asked myself what I wish I had known

More information

חוברת מתכונים לפלטת בראוניז במולטיקייק מבית icake

חוברת מתכונים לפלטת בראוניז במולטיקייק מבית icake חוברת מתכונים לפלטת בראוניז במולטיקייק מבית icake לרכישה היכנסו לאתר icake.co.il בראוניז שוקולד ואגוזים במולטיקייק כמות: כ- 14 יחידות 125 גרם שוקולד מריר 100 גרם חמאה קורט מלח 2 שקיות סוכר וניל 3/4 כוס

More information

קריאת גרפים. לצפייה בפתרון בווידאו לתרגילים שבחוברת, כנסו ל "קריאת גרפים" בשאלון 801 שבאתר 116

קריאת גרפים. לצפייה בפתרון בווידאו לתרגילים שבחוברת, כנסו ל קריאת גרפים בשאלון 801 שבאתר  116 קריאת גרפים באתר "עגורים" מופיע סרטון המציג פתרון מלא לכל תרגיל מפרק זה. כנסו באתר לשאלון 801 לפרק "קריאת גרפים" ושם תוכלו למצוא את כל הסרטונים המציגים פתרון לתרגילי המאגר המופיעים בחוברת. בהצלחה!!! 116

More information

DNS פרק 4 ג' ברק גונן מבוסס על ספר הלימוד "רשתות מחשבים" עומר רוזנבוים 1

DNS פרק 4 ג' ברק גונן מבוסס על ספר הלימוד רשתות מחשבים עומר רוזנבוים 1 DNS פרק 4 ג' שכבת האפליקציה, פרוטוקול ברק גונן מבוסס על ספר הלימוד "רשתות מחשבים" עומר רוזנבוים מאת 1 בסיום הפרק נדע: מה תפקיד פרוטוקול?DNS לשם מה צריך?DNS מהי ההיררכיה של כתובות דפי האינטרנט? מהו,TLD

More information

Litorva 10, 20, 40, 80 mg, Tablets

Litorva 10, 20, 40, 80 mg, Tablets יוני 4102 Litorva 10, 20, 40, 80 mg, Tablets צוות רפואי נכבד, חברת דקסל פארמה מבקשת להודיעכם על עדכון בעלון לצרכן של התכשירים: Litorva 10/20/40/80 mg העלון לצרכן נשלח לפרסום במאגר התרופות שבאתר משרד הבריאות

More information

Genetics and Free Choice, Part 1

Genetics and Free Choice, Part 1 Jerusalem Science Contest החידון המדע הירושלמי Genetics and Free Choice, Part 1 ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת המות ואת הרע )דברים ל:טו( See, I have set before you this day the life and the

More information

עלון לצרכן לפי תקנות הרוקחים )תכשירים( התשמ"ו 1986 התרופה משווקת על פי מרשם רופא בלבד 1. שם התכשיר וצורתו

עלון לצרכן לפי תקנות הרוקחים )תכשירים( התשמו 1986 התרופה משווקת על פי מרשם רופא בלבד 1. שם התכשיר וצורתו עלון לצרכן לפי תקנות הרוקחים )תכשירים( התשמ"ו 1986 התרופה משווקת על פי מרשם רופא בלבד 1. שם התכשיר וצורתו ריספרדל 2 מ"ג טבליות ריספרדל 1 מ"ג טבליות ריספרדל 4 מ"ג טבליות ריספרדל 3 מ"ג טבליות ריספרדל 1 מ"ג

More information

חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק(

חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק( חוק זכויות הסוכן חוק חוזה סוכנות )סוכן מסחרי וספק( התשע"ב - 2012 חברות וחברי לשכה יקרים, אני שמח להגיש לכם חוברת זו בה תמצאו את חוק זכויות הסוכן בנוסחו המקורי ואת תרגומו לאנגלית על ידי עו"ד שוש רבינוביץ,

More information

מבוא לתכנות ב- JAVA תרגול 7

מבוא לתכנות ב- JAVA תרגול 7 מבוא לתכנות ב- JAVA תרגול 7 שאלה )מועד א 2013( לפניך מספר הגדרות: תת מילה של המילה word הינה רצף של אותיות עוקבות של word פלינדרום באורך le היא מילה בעלת le אותיות שניתן לקרוא אותה משמאל לימין וגם מימין

More information

Name Page 1 of 7. This week s bechina starts on 26b, 29 lines from the bottom and ends at the end of 27b.

Name Page 1 of 7. This week s bechina starts on 26b, 29 lines from the bottom and ends at the end of 27b. Name Page 1 of 7 ***Place an X if Closed גמרא (if no indication, we ll assume Open חזרה (גמרא of the :דף times Please email or fax your completed בחינה using the contact info above by Sunday, April 30,

More information

מספר השאלון: הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית (MODULE C) מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי قاموس إنجليزي - إنجليزي - عربي

מספר השאלון: הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית (MODULE C) מילון אנגלי-אנגלי-עברי או מילון אנגלי-עברי-עברי-אנגלי قاموس إنجليزي - إنجليزي - عربي בגרות לבתי ספר על יסודיים א. סוג הבחינה: מדינת ישראל בגרות לנבחני משנה ב. משרד החינוך בגרות לנבחנים אקסטרניים ג. חורף תשע"ג, 2013 מועד הבחינה: 403 016104, מספר השאלון: הצעת תשובות לשאלות בחינת הבגרות אנגלית

More information

כיורי גרניט כיורי מטבח עשויים גרניט להתקנה שטוחה, עמידות מלאה בפני שריטות וכתמים, עמידות בחום עד C ניקוי קל ומהיר צבע שאינו דוהה

כיורי גרניט כיורי מטבח עשויים גרניט להתקנה שטוחה, עמידות מלאה בפני שריטות וכתמים, עמידות בחום עד C ניקוי קל ומהיר צבע שאינו דוהה כיורי מטבח המטבח - הלב הפועם של הבית והמשפחה. כיורי מטבח של חמת - פריט עיצובי ושימושי המשתלב במרחב הפעיל של הבית. מגוון כיורים מחומרים, גדלים וסגנונות שונים ביחרו את הכיור החדש למטבח שלכם, כזה המתאים לאופי

More information

sharing food intro price & extra drinks * ניתן להזמין מנות כשרות בתאום מראש for good memories

sharing food intro price & extra drinks * ניתן להזמין מנות כשרות בתאום מראש for good memories sharing אירוע SPECIAL באוסקר ווילד הוא שילוב מדהים בין אוכל לשתיה FOOD & DRINKS תפריט מגוון מבחר משקאות מכל העולם ואווירת CASUAL שמאפיינת את האופי האותנטי של המקום מרכז שולחן פלטת ירקות אדממה נאצ וס כבד

More information

בהצלחה! (MODULE C) Hoffman, Y. (2014). The Universal English-Hebrew, Hebrew-English Dictionary

בהצלחה! (MODULE C) Hoffman, Y. (2014). The Universal English-Hebrew, Hebrew-English Dictionary בגרות סוג הבחינה: מדינת ישראל קיץ תשע"ז, 2017, מועד ב מועד הבחינה: משרד החינוך 403 016104, מספר השאלון: אנגלית שאלון ג' (MODULE C) ג רסה א' הוראות לנבחן א. משך הבחינה: שעה וחצי ב. מבנה השאלון ומפתח ההערכה:

More information

דיאלוג מומחז בין מרטין בובר וקרל רוג'רס

דיאלוג מומחז בין מרטין בובר וקרל רוג'רס אני ואתה: בובר ורוג'רס תרגום ועיבוד: זמירה הייזנר Translated and adapted from The Martin Buber Carl Rogers Dialogue: A New Transcript with Commentary by Rob Anderson and Kenneth N. Cissna, published by

More information

ראש השנה דף. a) the עדים that come first are examined first. b) the גדול שבהן are examined first. Answer: a

ראש השנה דף. a) the עדים that come first are examined first. b) the גדול שבהן are examined first. Answer: a Name Email or Phone # (needed on 1 st page only) Page 1 of 5?בחינה times 1 st :דף of the חזרה (גמרא (if no indication, we ll assume Open גמרא Place an X if Closed.בל'נ marked, using the contact info above

More information

לפני הכל אני רוצה לשתף אתכם איך גיליתי את המפתחות שבעזרתם יצאתי מהדיכאון

לפני הכל אני רוצה לשתף אתכם איך גיליתי את המפתחות שבעזרתם יצאתי מהדיכאון המפתחות ליציאה מהדיכאון מדריך מעשי מאת יאיא )יאיר( לובינגר מומחה לטיפול במשברי חיים בשיטת ניאו-הומונולוגיה )תמונה של המדריך דף פתיחה( לפני הכל אני רוצה לשתף אתכם איך גיליתי את המפתחות שבעזרתם יצאתי מהדיכאון

More information

(MODULE E) ב ה צ ל ח ה!

(MODULE E) ב ה צ ל ח ה! סוג הבחינה: א. בגרות לבתי ספר על- יסודיים ב. בגרות לנבחני משנה מועד הבחינה: קיץ תשס"ד, 2004 מספר השאלון: 016106 י ת ל ג נ א שאלון ה' (MODULE E) הוראות לנבחן א. משך הבחינה: שעה ורבע בשאלון זה שני פרקים.

More information

לוכסמבורג תעשיות בע"מ

לוכסמבורג תעשיות בעמ קנון התכשיר ופעילותו מורן סיטי לוכסמבורג תעשיות בע"מ קנון התכשיר ופעילותו קנון מיוצר ע"י חברת לוכסמבורג במפעל שברמת חובב, ומשווק בארץ ובעולם קנון הינו השם המסחרי בישראל, בה התכשיר מורשה לגידולים רבים פרופיט

More information

P R A Y I N G F O R T H E I M P O S S I B L E

P R A Y I N G F O R T H E I M P O S S I B L E P R A Y I N G F O R T H E I M P O S S I B L E What did you want to be when you were little? Has that changed? How would you define Impossible? Is there anything in this world that isn t possible? Have

More information

The Connection between Town Planning, Public Taking (Appropriation) and Land Appraisal

The Connection between Town Planning, Public Taking (Appropriation) and Land Appraisal The Connection between Town Planning, Public Taking (Appropriation) and Land Appraisal Adv. Shahar HARARI, Israel Key words: Town Planning, Appropriation, Appraisal SUMMARY It seems illogical that the

More information

הנחיותלמתןחומריםלבע"חכוללדרכימתןונפחים (עדכון ( 25/09/2007

הנחיותלמתןחומריםלבעחכוללדרכימתןונפחים (עדכון ( 25/09/2007 אוניברסיטת בן גוריון בנגב המרכז לשרותי מחקר פרקליני הנחיותלמתןחומריםלבע"חכוללדרכימתןונפחים (עדכון ( 25/09/2007 מטרה לספק מידע בסיסי על דרכי מתן ונפחים לבע"ח בשיטות הנפוצות ביותר תוך מזעור כאב ומועקה. רקע

More information

SHABBOS, 10 TAMMUZ, 5778

SHABBOS, 10 TAMMUZ, 5778 ב"ה SHABBOS, 10 TAMMUZ - FRIDAY, 16 TAMMUZ, 5778 For local candle lighting times visit www.chabad.org/candles SHABBOS, 10 TAMMUZ, 5778 PARSHAS CHUKAS After Minchah, read the fifth chapter of Pirkei Avos.

More information

WHAT ATHEISM HAS LEARNED FROM RELIGION

WHAT ATHEISM HAS LEARNED FROM RELIGION WHAT ATHEISM HAS LEARNED FROM RELIGION Setting the Stage Atheism 2.0 by Alain de Botton I don t think we have to make that choice. I think there is an alternative. I think there are ways of stealing from

More information

Homocysteine and Atherosclerosis

Homocysteine and Atherosclerosis Homocysteine הומוציסטאין { }HSCH2CH2CH(NH2)CO2H היא חומצת אמינו הומולוגית לציסטאין, אשר נבדלת ממנה בהוספת קבוצת מתיל. הביוסינטזה של חומצת האמינו כוללת דה-מתילציה של מתיונין, כאשר למערכת האנזימתית האנושית

More information